Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 20 april 2014

Men what´s up med alla onödiga ord,

läs adjektiv och adverb.
Ska man använda dem så måste det ske sparsamt, med finess och utan trams, annars får författarinnan ... krupp (öh?)

Jag är stenhård mot mig själv, men också mot resten av skrivkåren.
På riktigt kryper det i kroppen när jag läser både mitt eget manus och andras alster när enkelheten frångås och det skrivs på näsor, överförklaras och lindas in i felplacerade adjektiv. Hu och fy.
Jag kan bara skärpa mig själv, alltså gör jag det.
I morgon.

Nu ska jag sitta på min balkong och lyssna på min transistorradio.
I mono, på Karin Hjulström i P4 (så heter det säkert inte, men programmet går där just nu i alla fall.)
Är det inte en härlig påskdag?



1 kommentar:

Kati sa...

Jag håller med. Man läser saker och blir påmind om vad man själv måste bli bättre på. Rätt kul egentligen.