Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 29 augusti 2014

Romantisk komedi.

En omskrivning av chick lit?
Inte alls.
Av Romance?
Inte alls.
Eftersom jag är självutnämnd expert får ni här listan på alla nödvändigheter i min fina genre som jag är rätt ensam i än så länge.

Och jag vill gärna börja med att säga att glädje är en lika djup känsla som sorg.
Det går att analysera båda lika systematiskt och båda har ofta sin grund i ett barndomstrauma. Haha.

Man måste faktiskt gå till filmen för att förstå vad en romantisk komedi består av.
Alltså, precis som i en film måste en bok ha:

1. Kärlek. Ett eller flera par som läsarna GILLAR. Gammal eller ung spelar ingen roll. Sex eller inte är inte viktigt för att det ska vara en romcom, men jag tycker att det är viktigt att mina karaktärer får ligga lite.

2. HUMOR. Snabba repliker = rapp dialog.

3. Snabba scenbyten. Inga utdragna historier om vad som finns mormors byrålådor. Man får inte gäspa när man ser en romcom, inte om man läser en heller! Driv, driv, driv.

4. Trubbel. Såklart. Men det finns det gott om i all litteratur.

5. Snubbel, eller i alla fall tokerier som troligtvis inte skulle hänt i verkligheten, men tänk om? Viktig punkt i romcom.

5. Vänskap. Det finns nästan alltid kloka människor som står bredvid och kan vara samvete, spegel eller hjältinnans/hjältens sunda förnuft.

6. Identifiering. Vi vill vara i hjältens armar, vi känner igen oss i dagislämningen eller önskar att vi också hade en rik väninnna som kunde dö lyckligt.

7. Man kan väva in viktiga frågor i den genren som i alla andra, men "fördjupningen" - trettio sidor analys om varför en banan aldrig kommer att kunna färgas rosa, finns inte med.
Man gråter på en halvsida, sedan tar man nya tag. För gråter gör man. Antingen för att det är sorgligt en stund eller för att man blir rörd. Och man tar nya tag, annars är det inte en komedi.

8. Förändring. När boken är slut har något hänt med huvudrollsinnehavarna, men så är det i det flesta böcker.

8. Lyckligt slut. För alla utom dem som har varit dumma.

Det är inte ett öppet slut, det är inte öppet för tolkning. Det är ett lyckligt slut, pompa och ståt. Alla får varandra och alla blir jättelyckliga.

Kulturkollo bloggar om lättsam litteratur idag.
Läs mer här.

Frågor på det?
Nä, då går jag väl till tvättstugan, då.





3 kommentarer:

Izabella sa...

Hur kommer du på och formar dina karaktärer? Har du dem klara alla från första stunden eller växer deras historia sakta fram vid sidan om den röda tråden?

Åsa Hellberg sa...

Jag åter kommer till den lysande frågan i morgon:)

Simona sa...

Bra där Hellberg.
Glöm inte att du ska göra en tio-i-topp lista på dina favvo-filmer.

Godnatt.