Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 25 oktober 2014

Ni som har följt mig länge

vet att jag har ordning och reda när det gäller JULEN.
Regler om när man får göra vad, och jag tänker återkomma om det senare i år.
Så länge kan väl ni låta bli julmusten?
Den får ni börja dricka första advent.

Förra året var annorlunda på så många sätt att jag inte kan beskriva det, men det avslutades fint om än annorlunda.
Jag flyttade in i den här lägenheten 22 december. Under julen packade jag upp kartonger. Jonathan och Linnéa var i Östersund och Nisse hjälpte mig med precis allt.
Men några juldekorationer kom inte upp.
Såklart.
Allt var ju mest rörigt.

Men i år.

Åh. 
Vad. 
Jag. 
Ska. 
Pynta.

Tyvärr kommer nog inte min gran att få plats. Istället får jag köpa en liten, för gran är ju liksom halva julen.
Och så måste mina granslingor upp på gardinstången och ut på balkongen.

Därför tittar jag lite på julsaker när de nu redan finns i butikerna, men jag stönar och suckar förstås lika mycket som alla andra om att det är för tidigt.
Men jag menar ingenting med det, jag tycker tvärtom att det är hög tid. I år.

Jag vet inte var min unge kommer att tillbringa julen. Har jag tur är han hemma, och vill vara med mig. Om inte, så firar jag med Nisse och Misse.
Eller bara med Misse, om Nisse har annat för sig (han måste ju inte sitta vid min sida när jag vägrar röra mig ur soffan.)
Jag skriver förhoppningsvis på slutet av manus sex då, för i januari vill/ska jag ha semester. En hel månad utan att skriva ett ord.

Men idag jobbar jag.
Tjohej.
Jag älskar min ny bok!
Det finns ingen jul i den alls.
Den utspelar sig på sommaren.
Det är lättare att åka motorcykel till Toscana om det inte är halt på vägarna.
Särskilt om man är nybörjare och har någon på pallen.




3 kommentarer:

Ezter sa...

Julmust är bland det äckligaste jag vet, så den avstår jag helt! Pyntar lite grann, men julen är ingen favorit!

Anonym sa...

Jag har ju också en hel del "måsten" Från första advent till 2o dag Knut.
Men det är "måsten" som gör mig glad inte som jag måste göra.
Jag har tagit bort de "måsten" som jag vuxit upp med och som inte för till sig någon glädje - och de som man ser runt omkring sig i samhället bryr jag mig inte alls om!
I och med att jag varit i flyttag i flera år nu så har det varit lite si och så med mina jular också - men jag har ändå känt mig nöjd.
Gillar jul när jag får göra som jag vill och tycker om.
Jag vet heller inget om hur jag firar i år - men min misse ska vara med i alla fall (åtminstone en del av dagen).
Det ska bli mysigt!
Sanna
Ps det här blev en liten "avhandling" ds :)

Åsa Hellberg sa...

Ezter; okej:)

Sanna; härligt!