Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 26 december 2014

Jag är lite pipig just nu.

Gråter lätt.
Jag har sådana dagar, och då är det skönt att bara vara hemma och faktiskt låta det rinna.
Jag är usel på att gråta för egen del, men när jag får möjlighet att göra det för andra tar jag uppenbarligen den.
Att det sedan är något inuti mig som triggas, ska jag kanske reda ut i ett terapirum någon gång.

I alla fall. Igår när jag såg Astrid Lindgren i Svt:s dokumentär började det, och idag fortsatte det när jag såg sändningarna från Thailand.

Astrid fick sitt första barn som ensamstående, på 20-talet.
Mamma fick mig som ensamstående fyrtio år senare, och jag själv valde samma väg på 90-talet.
Då hade det gått 65 år sedan Astrid fick Lasse, och redan då förstod hon vad det gjorde med honom att inte växa upp stabilt, att flyttas på hit och dit. Redan då, på tjugotalet, begrep hon alltså sådant som vuxna än idag inte förstår. Det var fantastiskt att höra hur insiktsfull hon var.
Jag kände inte till vidden av den här historien och den var djupt berörande.

Del två och tre kommer på söndag 28 december, 20.00 respektive torsdag 1 januari, 20.00.

Missade du del ett finns den på Svt Play, klicka här.


2 kommentarer:

TantGlad sa...

Man får gråta lätt, och ha såna dagar ibland. Dom ingår i livet liksom.

Hittade hit genom en bloggvän "shamrock"
Tror jag skrev rätt? Min stavning är inte alltid helt felfri hehe.
Jag gillar din blogg och sätter ditt namn på min vänblogglista så jag hittar igen dig här i bloggvärlden.
Ha det så gott. Nu kikar jag vidare i din blogg.

Åsa Hellberg sa...

TantGlad, varmt välkommen hit!!