Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 13 januari 2015

60 korrlästa sidor och paus

Jag har hittills skrivit 4, 5 glada böcker.
Det blir några karaktärer.

Om vi utgår från kvinnorna, som är de som spelar de största rollerna i mina böcker, så har jag i
SSV 3 stycken (plus Sonja och tre starka manliga karaktärer med egna perspektiv.)
SH 3+2 stycken (plus en stark man med eget perspektiv.)
ELV 3 stycken (plus två starka män med egna perspektiv.)
TTOR 2 (plus några starka karaktärer till.)
G (den halva) säger jag inget om än.

13 kvinnor hittills.
Alla olika varandra.
För det är ju det som är grejen. Att karaktärerna måste ha sina egna drag, ha sina egna röster.
Det är mycket svårare och roligare än man kan tro att mejsla fram det.
Visst är det kul att hitta på en historia, men det är när den kommer ur en persons synfält som den blir underhållande och annorlunda från den förra boken.
Storyn är ramen men utan karaktärerna skulle i alla fall min målning kännas helt tom.

Jag tänker på det när jag korrläser – hur olika Carina och Izabella från En liten värld är mina nya huvudkaraktärer i Toscana tur och retur; Jessica och Sara.

Nu ska jag sova en stund.
Tjohej.





5 kommentarer:

Ezter sa...

Sov gott!

Izabella sa...

Det sägs att bok nummer två är alltid svårast att skriva. Vad tycker du Åsa?

Snäckskalsdalen. sa...

Jag har en av dina böcker på ingående i ett bokpaket jag beställde igår! Bra va!

Shamrock sa...

Nu har jag börjat läsa En liten värld. Jag läser den på bussen och viftar mycket med den så att många ska se den och bli nyfikna

Åsa Hellberg sa...

Tack, det var skönt:)

Izabella, min andra var ju en komedi i jämförelse med den första, så inte för min del.
Har aldrig tyckt att det har varit svårt på det sättet. Men många släpper en bok, betydligt färre bok nummer två, ännu färre en trea osv, så det ligger säkert något i det.
Jag tycker att det är svårare att SLÄPPA en bok nu eftersom det finns förväntningar på ett helt annat sätt än med Casanova och Sonja.

Snäckan; härligt! Hoppas att du tycker om den.

Shamrock; haha, bra tänkt (svängt)