Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 4 januari 2015

Mitt i min manuseufori

passade jag på att städa bort julen.

Nu står den instuvad bakom gardinerna i gästrummet; de som döljer allsköns skit och är ett egenhändig tillverkat förråd.
När min egen dubbelsäng ska in i det rummet får vi se om det får plats.
Det är på håret är jag rädd.

Well, jag sover fortfarande väldig gott i vardagsrummet.
Det gjorde jag i förra lägenheten också och det funkar finfint.

Den enda saken som stör mig den här julen, är ett doftljus jag köpte utan att fråga vad det kostade (för helt ärligt, hur dyrt kan ett ljus vara?)
Det var så dyrt att jag nästa svimmade!
Men doften, åh, den var var fullkomligt magisk och därför sa jag inget även om jag skämdes inför mig själv (och jag ska aldrig, aldrig mer köpa något så dumt!)

Och om ljuset hade brunnit lugnt och fint hade jag väl bara suttit här och insupit den fina doften, men lågan är ständigt flämtande.

Vet ni hur irriterande det är när ljusjävulen var dyrare än ett kilo oxfilé?

4 kommentarer:

Ezter sa...

Ja det vet jag. Jag jobbar med doftljus-tillverkning och undrar vad du köpt?

Åsa Hellberg sa...

Åh, Ezter!
Mandarine Canela, från Voluspa.

Jag läste på lite och får kanske klippa av veken. Längst upp är det lite "tjock."

Ezter sa...

Ja, det är noga att man "trimmar" veken och följer anvisningarna med antal timmar man eldar i taget osv. Superlöjligt tycker jag, för hur många läser det? Det märket du säger har jag bara hört talas om en gång.
Vi gör åt andra stora märken, helt sjukt med ljus som kostar 3-500 kr styck! När vi gjorde "egna" för en tiondel av priset, annars samma, då köpte ingen!

Åsa Hellberg sa...

Nu har jag trimmat. Ikväll ska jag prova igen:) Tack Ezter!