Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 5 februari 2015

Men mest ville jag ju hylla Denise Rudberg.

Jag tror att jag har berättat det här tidigare, men det tål att repriseras.

När jag jobbade på kliniken för anhöriga till sexmissbrukare, tyckte jag så oerhört mycket om alla som gick i de två grupper jag ledde, och det var nästan så att det blev märkligt, för i verkligheten ser det inte ut så. I alla fall inte för mig. En del är dryga, andra dumma och en tredje är kanske egoistisk.
Jag gillar definitivt inte alla människor.

Det tog en stund innan jag förstod vad det var som gjorde att jag tyckte så mycket om varje individ i grupperna:

Alla vågade visa sig sårbara.

Det är faktiskt rena magin att vistas i ett rum där alla masker är avlagda, när någon vågar visa vem de är bakom arbete, smink och andra fasader.

För den sårbara individen växer självkänslan med demaskeringen, det finns forskning som styrker det, och bara det borde göra att vi alla  - i trygga sammanhang - klär av oss det som skaver.
Jag tror att vi hade gjort det oftare om vi hade förstått hur väl mottagna vi blir.
Och omtyckta.

Så. Heja Denise. Det du gjorde var superviktigt och nu gillar jag dig ännu mer (Denise är en av branschens trevligaste människor redan från början. Ödmjuk, rolig och snäll.)



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Hittade din sida av en slump. Jag har bara läst en av din böcker, har du skrivit många? Du är lite av en doldis för mig, jag tycker mig ändå ha koll på svenska kvinnliga författare. Finns alla på samma förlag? Jag får fördjupa mig i bloggen som helt spårlöst gått mig förbi...
Ha en fin dag! //M

Simona sa...

Ja, Denise var helt enkelt makalös igår. Lycka till idag!

Åsa Hellberg sa...

Hej M.
Min femte kommer om exakt om en månad.
Tre förlag, är numera på Forum.
Varmt välkommen!

Simona; Visst var hon och tack!