Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 13 februari 2015

Nu ska jag försöka skaffa oss de där Estorna

som behövs för att besöka New York OM MINDRE ÄN TVÅ VECKOR!
Och så ska jag handla det där diskmedlet jag har glömt i tre dagar.
Sedan ska jag pilla i mitt manus, det där som jag ska skicka till Teresa på söndag, och se över en sammanfattning av Toscana tur och retur som ska översättas till engelska.

Det ska ju säljas bok även till utlandet är det tänkt.
För det ändamålet översätter vi början (30-40 sidor) som min agent använder sig av när hon presenterar den tillsammans med en sammanfattning av hela boken.
Den översättningen betalar jag själv, och förhoppningsvis ska ju det betala sig. Hittills har det gjort det, alltså håller jag en tumme för att det gör det den här gången också.
Sonja översattes av amerikanska Laura och En liten värld av Åsa som bor i England. Det är Åsa som ska översätta den här också.

Tyskland har redan köpt Toscana, men där kommer den ut först nästa år.
De lanserar En liten värld stort i maj. Eftersom Sommerfreundinnen (Sonjas sista vilja) blev en bestseller (låg 4 månader på Der Spiegels topplista) så får uppföljaren stort utrymme.

Det var dagens to do och skryt.
Fredag.
Visst är det en galet bra dag än så länge?

8 kommentarer:

Ezter sa...

Ja det är så roligt att läsa om dina framgångar!

Robert W sa...

Jag framstår säkert som korkad nu, men behöver man köpa med sig rullgardiner för att besöka New York?

Åsa Hellberg sa...

Tack Ezter!!

Robert; är det Estorna du menar?
Det heter Esta i singularis och är ett väry important dokument man måste ha för att komma in i landet.

Robert W sa...

Jaså. Hade inte en aning om det. Jag googlade på estor och fick upp mängder av bilder på rullgardiner :))

Åsa Hellberg sa...

MIn hemmasnickade pluralisform finns nog inte:)

Anonym sa...

Det är så kul att det gått så bra så du kan "skryta".
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Tack Sanna! Ja, det förstås:)

Agneta sa...

Wow! Vad duktig och produktiv du är! :)