Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 10 april 2015

Cypern och schack.

Mamma och jag åker ju till Cypern om tre veckor,
Just nu är vädret där måttligt upphetsande. Men det lär klarna upp på 21 dagar.
I alla fall hoppas jag det för vi har ju tänkt att sola - och vissa av oss (tänk mamma) vill bada i havet.

Själv behöver jag runt 25 grader för att tycka att det är skönt och jag badade faktiskt förra året när vi var på Mallorca den sista veckan i juni. Det var första badet på många, många år och vansinnigt roligt när vi var på en strand där stora vågor kraftfullt rullade in och lyfte Åsa från havsbotten.
Väldigt roligt.

Tyvärr är det inte alls så varmt i vattnet på Cypern, just nu inte ens i luften.
Men Medelhavets solsäkraste land kommer att hämta sig, det är jag övertygad om.

Idag ska jag promenera till Farsta och beställa en tid hos en optiker. Det är dags igen, efter snart två år.
Jag tänker beställa läsglas och solglas där, men de jag behöver för att se lite längre ska jag beställa på nätet.
Jag hittade de PERFEKTA bågarna i en svensk butik (inga namn) men kompletta skulle de kosta runt fem tusen, enkelslipade. Jag har aldrig någonsin köpt så dyrt. Tre par för det priset är okej. Nya skor får vara dyra, glasögon inte. Kan tyckas vara en märklig prioritering (jag kanske måste prata med någon om det där.)

I alla fall. Nu finns inte ens modellen kvar i butik, bara på nätet, så jag beställer dem där.
Mindre än en tredjedel av priset mot den dyra butiken.
Jag behöver inga glas av extrahög kvalitet med tanke på att jag faktiskt byter dem hyfsat ofta.
Däremot behöver jag flera par eftersom jag inte vill ha annat än enkelslipning.

Ungefär så.

Vår i förorten.
Ikväll ska jag på Chesskonset med bland annat Sarah Dawn-Finer i Globen, har blivit medbjuden (lyllos mig, eller hur?)
Det ska bli fantastiskt roligt.




3 kommentarer:

Simona sa...

Åh.
Nu måste jag lyssna lite på Chess.
Har både svenska och engelska versionen.

"Alla bara spelar ett spel"

Woho!

Unknown sa...

Vi var på Cypern för precis ett år sen. Varmt och skönt så det gick att ligga i bikini i solen. Men vattnet var inte skönt, 16 grader i både hav och pool. Hoppas vädret bättrar sig innan ni åker! Ha en härlig resa med din mamma.

Robert W sa...

Jag ska på Chess in Concert i morgon! I Löfbergs Arena. Ska bli jättekul!