Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 26 april 2015

Deklarera!

Jag kom på att jag ju måste göra det innan jag åker.
Skit och pannkaka. Men det är bara att sätta sig. Onsdag blir en sådan dag.
Jag tror att allt är infört och klart, men det måste ju kollas och föras över till blanketterna, några fler än ni andra har eftersom jag har en liten egen firma.

Det är lite bökigt, stökigt, skatter (emellanåt ligger jag efter, andra gånger före), det är momsredovisningar och inbetalningar och ja, jag fixar det själv, men som sagt, det är lite bökigt.
Och dödsskönt när det är klart.
Och jag är i fas.
Snart i alla fall.

Det är på sätt och vis synd att man inte kan vara en anställt författare.
Lön 25:e, pensionsinbetalningar, 6 veckors betald semester.
Jag har ju semester nu, men särskilt betald är den INTE.

Å andra sidan.
Lyxen att styra sitt eget liv.
Få vara ensam (jag gillar ju det,)
Slippa stressa (jag har hittills aldrig behövt stressa mot en deadline.)
Få skriva, som är det jag tycker mest om att göra.

Nu ska jag steka en kycklingfilé.
Hej hopp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!
Jag har helt glömt bort deklarationen
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Man vill gärna glömma den, eller hur?

Anonym sa...

Allt som har med pappersarbete vill jag gärna glömma men jag har aldrig glömt deklarationen förr.
Sanna