Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 13 april 2015

Jag har i alla fall köpt glasögon, tjohej.

Nya läs. Jag hade lite försämrad syn, men inte så att jag behöver nya till min romanskrivande, däremot när jag läser.
Det betyder att jag nu använder tre par.
Ett när jag kör och ser på teve, ett när jag skriver och ett när jag läser.
Däremellan använder jag inga alls.
(Jag fick slipade solglasögon på köpet, alltså typ ... för man behöver ju polarisering och sånt och då blir det ju inte gratis ändå.)
Men jag måste ha solglasögon i bilen, så är det ju.


Och så fick jag en remiss till ögonläkare.

Mitt tryck i högerögat låg på 23 som är precis på gränsen för att skickas vidare för koll av grön starr, den där varianten man kan bli blind av.
Lika bra att kolla, sa jag då som är i behov av mina ögon.
Två veckor, trodde hon att det skulle ta, och jag tycker att Stockholms läns landsting är jättebra. I Västra Götaland ser det helt annorlunda ut.
Jag får alltid hjälp direkt, min familj på västkusten får alltid vänta länge.

Djupt orättvist att vården ser ut så.


Inga kommentarer: