Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 8 april 2015

Jag skjutsade Nisse till stan idag,

och kom på att det var en strålande idé att därefter åka till min däckverkstad och sätta på sommardäcken.
Egentligen skulle jag förstås ha åkt hem direkt efteråt, nöjd med att däcken var nyinköpta förra året och därför i mycket gott skick.
Så blev det inte.
Det räckte att min däckmontör kände på muttrarna så sa han att det var kris och panik med bromsskivor och klossar fram, att jag helst inte skulle köra en meter med dem och att jag direkt måste åka till min verkstad utan att bromsa på vägen dit.

Minnesgoda bloggläsare kommer ihåg att jag bytte detta bak,när jag fick en tvåa på besiktningen för handbromsen för bara några veckor sedan, och nu var det alltså dags för framdäcken.

Tror ni att jag luskörde eller luskörde?
På min bilverkstad förklarade Janne att om beläggen ligger emot så mycket att skruvarna blir varma, kan bromsoljan börja koka och då tar inte bromsarna vid första försöket. Däremot vid andra, men då är det oftast för sent.

Så nu står min Fårda på verkstaden. Har jag tur hinner de med henne idag, annars i morgon.
Vilken tur att jag tänkte på däcken just idag, innan jag körde ännu längre och bromsade som jag brukar.

Nu ska jag ta reda på hur man tar sig till XXX utan bil. Jag ska på makalös research i morgon bitti.

6 kommentarer:

Ezter sa...

Suck, vad tråkigt!
Desto (heter det så? Ser ju konstigt ut!)roligare för mig, har börjat läsa Toscana nu :)

Åsa Hellberg sa...

Haha, då hoppas jag att du tycker om den!

Shamrock sa...

Bilar ska bara fungera

Izabella sa...

Dessa bilar :-(

Singelmamman sa...

Bajstråkigt. Mina sommardäck fick underkänt, fyra nya införskaffades. Ogilla.
Tur dock att det upptäcktes i tid.

Linas drake sa...

Så viktigt att däck och bromsar är ok.
Vilken tur att du åkte in just idag!