Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 25 maj 2015

Det brittiska pundet är just nu galet högt,

när jag växlade här hemma betalade jag 13.60. Det blev aningen billigare i London. I uttagsautomaten där kostade pundet 13.30.
Jag läste någonstans att man alltid ska betala i den lokala valutan när de frågar om det i butiker, och det verkar vara så att man tjänar några ören på det. Bra tips nu inför alla semestrar.

Själv har jag ingen semester längre (alltså hurra på det!)
Idag öppnar jag mitt Gloriadokument som nu innehåller kommentarer från min förläggare.
Dessutom har jag fått ett separat dokument där hon har skrivit ned sina övergripande tankar.

Jag älskar att redigera.
Förra sommaren bestämde jag mig för en gigantisk omarbetning av Toscana när det var något som kliade, och så kommer det inte att bli med Gloria. Jag vet att jag ska ändra ett par mindre karaktärer, någon ska till exempel få bli mer anonym, men i stort sett är det ingenting jämfört med arbetet med Toscana.
Som författare vill man skriva den bästa bok man förmår och om det kräver en eller åtta omarbetningar är egentligen oväsentligt.
Jag kan dock tycka att det är skönt att alla tycker att jag har min story helt på plats, då kan jag direkt ägna mig åt lite finlir.

Som vanligt (alltså senast i mitten av FEBRUARI, har inte skrivit ett ord sedan dess även om jag har jobbat med lanseringar och annat som tillhör bokarbetet) börjar jag skrivpasset med en dusch och lite parfym bakom örat.

Nu kör vi!



3 kommentarer:

Ezter sa...

Lycka till nu :)

Sofia Fritzson sa...

Hurra för att jobba! Kör hårt!

Simona sa...

Hurra!