Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 7 juni 2015

Denna utmärkt molniga söndag

slänger jag mig nu över.
Eller, inte riktigt kanske. Men jag gillar molnen, det gör jag verkligen.
Jag har precis ätit frukost, ska duscha sedan börja jobba. Kolla om början av manuset som jag rumsterade om med igår, håller även idag.
Jag ska naturligtvis inte säga att resten är en promenad, men lite så.
Det handlar som vanligt om att jag måste bygga på, berätta mer, men inte ens det är särskilt mycket arbete den här gången.

Planen är att ta tag i det som Teresa har bett om i en första omgång (som att förstärka en karaktär, dämpa en annan, utveckla bakomstoryn) och ägna mig åt det språkliga pillet i omgång två.
Om jag ska sätta en egen deadline så tänker jag sista juli (förlagets är 15 september), så kanske jag kan dra igång roman 2017 under augusti efter att jag har skrivit klart en beställd 3-delad novell för en veckotidning.

Jag älskar mitt jobb.
Aldrig tidigare har jag varit så disciplinerad, fokuserad och målmedveten som jag är när jag jobbar med mina skrivprojekt, oavsett om de är bökiga (för det har ju hänt- typ jätteofta) eller inte, och jag tycker om den sidan hos mig.
Jag gör alltid på samma sätt och det funkar.
Det enda jag har bytt nu är morgonrock skrivrock mot lång klänning. Inga sömmar, för nu ska rumpan få nöta igen.



Tjoho!

2 kommentarer:

Helena sa...

Det är underbart när man hittat ett sätt som funkar och allt flyter!

Och klänning är klart underskattat som klädesplagg. Har mer och mer börjat övergå till att bara använda kjol och klänning istället för att knöla ned en motvillig kropp i ett par byxor :-)

Åsa Hellberg sa...

Heja klänning! :)