Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 20 juni 2015

Du är så produktiv,

säger folk ofta.
Och det vet jag faktiskt inte om jag är. En bok om året är nog vad de flesta heltidsförfattare skriver - i alla fall innan man har blivit ordentligt etablerad (läs: inte så orolig för framtiden). Jag råkar ligga bra till tidsmässigt, men det är allt.

Däremot skriver jag ju ofta om vad jag pysslar med om dagarna, och det är faktiskt inte så mycket annat än manus, bearbetning och redigering. Om och om igen tills det kommer ut något som jag är nöjd med.

Idag ska jag till exempel fortsätta jobba med det som påverkar storyn. Då är inte formuleringarna viktiga, det arbetet lämnar jag till nästa omgång. Först när handling och bakgrund sitter som en smäck är det dags att dekorera kaffekopparna. För  det har jag naturligtvis inte gjort i mitt ursprungliga manus eftersom jag tycker att det är så makalöst ointressant.

Men jag kan ändå förstå poängen med att emellanåt beskriva något. Och även om jag inte har fått någon sådan feedback från min förläggare den här gången tänker jag ändå vara lite mer generös med det.
Om det inte förstör, förstår.
Det är rytmen det handlar om.

Ungefär så.
Lördag, fast söndag.
Jag gillar det på något sätt.


2 kommentarer:

Shamrock sa...

Jag är imponerad av din disciplin. Jag skulle nog dragit mig för att jobba idag utan tänkt att det är helgdag och slappat (trots vädret)

Åsa Hellberg sa...

Ja, men det är ju så roligt just nu, lika bra att hugga tag då.