Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 8 juni 2015

På riktigt.

Jag är glad för att jag har skrivit mitt senaste manus, det jag för ögonblicket kallar Gloria.

Packade ihop på sidan 80 av manusets dryga 200 sidor.
Sätter som sagt storyn och karaktärerna nu, så tar jag finliret sen.
Jag skulle tro att vi alla gör olika. Någon annan betar säkert av ett kapitel i taget och tar allt på en gång. Det här sättet passar mig bra.

Ibland oroar jag mig för att jag aldrig mer kommer att kunna hitta en bra story, en tillräckligt stark karaktär (-er), men jag försöker släppa det just nu. Min hjärna har alltid varit snäll och jag hoppas att den orkar samarbeta många år till.
Den behöver inte leverera något nytt förrän i augusti. Det är då jag tänker att jag ska påbörja nästa manus som kommer att ha en deadline sista januari.
Och så har ännu ett år gått ...



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Åsa,
Jag brukar aldrig skriva eller läsa bloggar, men jag älskar att läsa böcker!
Jag har nu sträck läst dina härliga, Sonjas sista vilja och Sonjas hemlighet, jag vill ha mer!!
En så härlig stämning du lyckas förmedla, och den så är kärleksfullt och de är mycket gädje.
Vore så härligt att få uppleva något liknande med sina vänner, blir dock utan pengar då :-)

Vad säger du om att göra film på böckerna? Är det något som du jobbar på?

Tusen tack för härlig läsning!
Lotta M

Åsa Hellberg sa...

Hej Lotta, tusen tack!!

Min agent jobbar på film och tv, vi håller en tumme för att det blir något någon gång:)