Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 18 september 2015

Man kan utan att överdriva

säga att jag har det mest enahanda livet av oss alla just nu.
I alla fall utåt sett.
Inåt kan jag fly tristessen med att arbeta. Att hitta på historier är ett bra sätt att få se något annat än väggar i en förort, där tavlor hänger som de inte ska och som man inte kan ändra på med bara en fungerande arm.

Just nu firar jag till exempel jul.
Jag har klätt granar och spridit saffransdoft. Skapat pirr och förväntan. Hängt upp mistlar och slagit in paket.
Än så länge har jag inte lyckats klämma in själva julafton men jag antar att det kommer under dagen, eller kanske nästa vecka.
Jag har fram till sista september på mig att få tomten att prata ur skägget.

Fredag.
Vad ska man säga?
God jul?



5 kommentarer:

cyndi sa...

God Jul.
Känner saffransdoften hit :-)
Undrar om jag kan klämma in en mistel eller ett litet paket under granen i mitt manus.
Översätter en bok om ... statistik.
Det får väl inte plats en hopvikt julstrumpa ens.

Åsa Hellberg sa...

Haha, men visst skriver du på annat också emellanåt?

cyndi sa...

Jodå.
Det gör jag.
Men nästan alla ord går åt till jobbet.
Orkar knappt läsa efter en jobbdag.

Lite undrar jag om det har med åldern att göra.
Att behöva stänga av både in- och utflödet av ord
för att inte bli alldeles utmattad.

Säg att det blir bättre efter 50 :-)

Åsa Hellberg sa...

Det blir bättre efter 50.

Pia sa...

Vi är snart där, ska börja repetera Julkalendern som ska spelas på torget i Katrineholm i december.