Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 16 november 2015

Det händer att jag får höra att mina böcker är osannolika,

och då faller kritiken mest på kärleken, pengarna och att människorna är snygga.
Well.
I går var jag och såg senaste Bond.
I rest my case.


Idag ska jag få tillbaka mitt manus, utpräntat, av min (och Simona Ahrnstedts, Katarina Bivalds och Suzanna Dilbers etc) redaktör Kerstin.

Det är en papperslunta och i den har hon gjort små tecken, ibland har hon skrivit något, kommit med förslag.
Vi pratar finliret.
Den sist putsen.
Det är nu vi ska hitta små fel, men också förgylla med ordval och förfinade meningar.
Kerstin är en fena och jag är så glad att jag också får jobba med henne.

Som vanligt (bok tre på Forum, så nu vet jag vad som väntar) sätter vi oss i hennes rum i Bonnierhuset på Sveavägen och går igenom manuset.
Sedan tjatar jag till mig alla nya Forumböcker innan jag tar min lunta under armen och åker hem igen.
I mejlen får jag sedan en fil med manuset, där hon vill att jag lägger in alla korrigeringar.
När det är gjort någon gång i början av december sätter hon manuset i en pdf, och så kommer den tillbaka för korrläsning till mig, en extern korrläsare och någon mer på förlaget. Det är också då Nisse ska få läsa en gång till om han vill. Han har ett gott korröga.

Jag har all tid i världen på mig, men skulle gärna se att allt är klart till jul så att jag kan fokusera helt och hållet på Sjuan som jag vill ska vara klar i mitten av februari.
Alltså slänger jag mig över Gloria när jag kommer hem från Varberg på torsdag.
Hela helgen ska jag jobba med det och jag längtar på riktigt.
Sista redigeringen är extra rolig av någon anledning.

11 maj kommer hon ut!
Hurra!



7 kommentarer:

Ezter sa...

Spännande!

Sofia Fritzson sa...

Hurra för finlir!

Simona sa...

HURRRAAAAAA!

Unknown sa...

Ser fram emot Gloria!

Izabella sa...

Då har vi något att se fram emot nästa vår :-)

cyndi sa...

Osannolika?
Livet är väl rätt osannolikt ibland.
Och vi behöver höra goda berättelser.
Både sanna och sannolika och alla möjliga.
Framför allt berättelser om människor som lever sina liv.
Inte bara sitter och funderar.
Då kanske andra börjar leva lite mer.
Fortsätt i din osannolika/underbara stil.

Åsa Hellberg sa...

Tack Marie, Izabella och Cyndi!