Fastställt höstprogram

ÅSAS HÖSTPLANER.

SEPTEMBER:

12 september, Eskilstuna stadsbibliotek
19 september Books & Dreams, Stockholm
21 september, Biblioteket Farsta
28 september, Books & Dreams, Göteborg
28 september, Bokmässa, Göteborg
29 september, Bokmässa, Göteborg
30 september, Bokmässa, Göteborg

OKTOBER:

3 oktober, Vimmerby
4 oktober, Västervik
5 oktober, Forsbacka Bibliotek, Gävle
10 oktober, Höganäs.
11 oktober, Båstad.
12 oktober, Ystad
21 oktober, Sala stadsbibliotek
25-29 oktober, Västkusten. Återkommer med bekräftade planer i Lysekil, Tanumshede, Strömstad och Uddevalla.

NOVEMBER:
16 november, ABF Gästrikland. Ockelbo.
23 november, Vuxenskolan, Stockholm. Samtal med Annika Estassy




tisdag 15 mars 2016

Satan i gatan,

vad ont jag har i låren. Det bränner som tusan.
I morgon får mina stackars mjölksyreben vila för då ska jag till stan och träffa PR-byrån inför lanseringen av Gloria. Det ska bli oerhört spännande att höra hur de tänker.
Det är så många komponenter som ska till för att en bok ska nå ut och hitta sina läsare.

För det första ska den vara bra.
Den behöver inte vara livsomvälvande, men bra nog i sin genre. Jag vill förstås att Stina ska gilla den såpass mycket att hon berättar om den för Bettan.

Nummer två är att den ska få en god distribution, det vill säga finnas hos boklådorna så att kunderna kan köpa den. Nätet är förstås jättebra, men fortfarande är det så att de flesta böcker säljs i fysisk bokhandel.

Trean för min del är bokklubbarna. De säljer mängder av mina böcker och att de gillar den är superviktigt för presentationen i till exempel Bokspegeln (Bonniers bokklubbs tidning som går ut i väldigt många exemplar).

PR-byråns uppgift är att öka kännedomen om boken och om författaren. Det kan vara genom intervjuer, jippon eller samarbeten av olika slag. Strategiskt ska de placera mig/boken i exakt rätt sammanhang.

Marknadsavdelningen jobbar också strategiskt och ska skapa butikskampanjer och försäljningsmöjligheter, till exempel signeringar. De tittar också på målgrupper och vilka vi vill nå med aktiviteterna vi gör.

Försäljningsavdelningen säkerställer operativt genomförandet av marknads planer, och är den direkta länken till butikerna. De ser också till att böckerna finns i hyllan.

Om allt detta klaffar - och Stina och Bettan fortsätter tipsa om boken  - så är en hel del vunnet.

Ungefär så.

Nu ska jag lägga mig vila klamparna.
Snart två månader kvar till Vårruset och Gloriateamet!
Tjohej.


1 kommentar:

Simona sa...

Herregud så coolt!

Heja Gloria, Bettan, Stina och Hellberg!