Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 4 september 2016

Dagny Carlsson, 104,

för övrigt en kollega till mig eftersom det blir bok snart, är på Fyran just nu.
Hon är helt klockers, hennes enda fysiska fel är att hon hör dåligt.
Tänk vad hon fått vara med om under sitt liv.
Inget var bättre förr, konstaterar hon. Jo, en sak: Människor hjälpte varandra. Det fanns inga andra alternativ då eftersom det inte fanns några sociala skyddsnät.

Jag åkte hiss med henne på förlaget i våras och hon är liten som en docka. Fast blick. Väldigt söt.
Hon var glad så länge den här hysterin höll i sig, sa hon även om hon inte riktigt förstod varför det var sådan uppståndelse.
Härlig förebild.

Igår var jag ute med Jonathan och Linnea, hennes tvillingssyster Moa och mamma Gunilla (båda bor i Östersund.)
Supertrevligt.
Vi åt tapas på Caliente på Adolf Fredriks kyrkogata. Otroligt bra idé av de unga tu.
Jag har aldrig varit där tidigare.
Verkligen gott. Rekommenderas.




Nu ska jag jobba lite, men annars är det läsdag idag.
Jag fortsätter läsa kvinna och svenskt: Petra Holst. Bländad. Psykologisk spänning. Den har börjat väldigt starkt.





4 kommentarer:

Simona sa...

Hurra för matbilder!

:)

Åsa Hellberg sa...

Tänkte väl att det skulle passa.

Petra sa...

Då hoppas jag att den fortsätter starkt också, Åsa. :) Och maten såg väldigt god ut.

Åsa Hellberg sa...

Petra: svinbra. Jag fortsätter senare idag. Hu! :)