Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 15 september 2016

Längre ned ett middagstips. Själv kör jag på vad kroppen verkar gilla,

och tror på insulinets påverkan på vikten och att en lågkalorikost håller bra koll på insulinnivåerna.

Sedan i mitten av juni, typ 20e har jag enbart ätit Lchf, vilket betyder att jag helt och hållet har uteslutit socker, bröd, potatis, ris, pasta/mjöl.
Inte en glass, frukt eller färskpotatis på hela sommaren.
Däremot har jag ätit grönsaker.
Och bär i olika former.
Paprika och tomater som är mina favvisar, men också bönor ibland (smörkstekta! Festmat på riktigt) grönsallad, kål (helst blomkål som jag steker med tomater, paprika och grönsallad i smör och häller olivolja, flingsalt och fetaost över.)

Jag är heller inte så där överdrivet förtjust i rött kött, så det kan det bli någon gång när jag gör biffar, men inte annars.
Däremot äter jag ju gärna kyckling och till det en sås på Turkisk yogurt, olivolja och fransk senap (en stor slev yogurt, två matskedar olivolja (typ) och en tesked fransk senap. Rör om. Gudomligt. Senapen kan förstås bytas ut mot valfri favvis. Vitlök är supergott.)
Jag äter upp hela den skålen med sås själv, utan problem.

Så kyckling med Åsas blomkålspytt och goda sås är dagens middagstips!

I den här kosten är det viktigt med fett. Det behöver inte överdrivas, men det ska vara betydligt mer än jag har varit van vid som ju var ung i fettskräcksåldern. För det är fett du ska fylla på med om du vill bli mätt, inte mer protein och verkligen inte kolhydrater.

Så för att få i mig tillräcklig med fett äter jag två ägg till frukost, gärna med en avocado som jag ringlar lite olivolja över, ungefär vid halv niotiden innan skrivpasset.
Det står jag mig på i princip hela dagen fram till middagen vid sextiden. Är jag hungrig däremellan tar jag ett par ostskivor, en kopp kaffe eller ett jätteglas med limevatten. Oftast är det  då bara någon timma kvar till middagen.
Ibland är jag hungrig tidigare, och kanske mer hungrig, och då kan jag göra en omelett, äta en burk makrill eller tidigarelägga middagen och kanske äta keso med bär senare.

Jag räknar inga kalorier, äter goda såser och om jag blir sugen på pommes steker jag vaxbönor i smör och har flingsalt på toppen.

Jag mår bra av den här kosten. Ibland är jag lite ... ska vi säga lösare, i magen, och behöver gå på toa ett par gånger, men jag har inga gaser, ingen utspänd mage och jag har gått ned en klädstorlek vilket tog bort i alla fall de flesta celluliter jag hade på överarmarna och som jag har hatat så intensivt. 

Jag vet egentligen inte hur många kilon jag har gått ned, det stannade upp efter ett tag, men en storlek är väl ungefär 4-5 kanske? Det är inte viktigt. Jag ser i spegeln när jag är i en storlek som är okej för mig och min våg har ändå inga batterier som funkar.

Det enda jag kan längta efter är lakritschokladgodis. Marabou har en mjölkchoklad med lakrits och den kan jag faktiskt fortfarande drömma om.
Ni som var med i Gloriateamet vet vilket jag menar.
Sweet Lord så god.




4 kommentarer:

Simona sa...

Hurra!

Måste prova den där chokladen nån gång. Och dina bönor.

Åsa Hellberg sa...

Om man inte vill ha en så stor kaka, finns det ju laktrits och choklad i olika sorter hos Naturgodis. Så jädra smarrigt!

Ezter sa...

Det chokladet är så himla gott!

Åsa Hellberg sa...

Ezter; jaaaaaa:)