Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 21 oktober 2016

Ohyra på växter. Har ni koll?

Kan det vara från det här, som jag till mig FASA och RYSNING upptäckte idag, som de flygande insekterna kommer.
Aldrig har växter lämnat lägenheten fortare. Allt som stod på fönsterbrädan mot balkongen rök, alla andra är undersökta och godkända.




5 kommentarer:

Elisabet Nielsen sa...

Men, eww!!!

Ryser och minns med fasa när hela mitt orkidéfönster i vardagsrummet drabbades av ohyra sedan jag gjort ett enda, olyckligt inköp av en rea-orkidé. Ett kostbart misstag, som slog ut alla mina orkidéer.

Dock annat slags ohyra, ett slags vita larver. Skickar en stor dos sympati och hoppas eländet försvinner nu.

Ezter sa...

Fy, det är äckligt!

Agneta sa...

Väldigt vanligt på just murgröna. Helst om den har råkat bli torr. Murgröna trivs bäst om den hela tiden hålls lite fuktig, och vill gärna bli duschad ibland, med blomspruta (eller i dusch/badkar). Kan även ställas ut i regn ibland. Kanske varierar det från sort till sort, men jag sköter mina olika murgrönor på samma sätt.

När de drabbas av ohyra brukar jag klippa bort de mest angripna delarna (som på din bild), resten sprayar jag såpvatten på och låter stå tills djuren är döda, sedan sköljer jag av växten försiktigt.

Murgröna är en av mina favoriter och jag blir jättesur när de angrips. Tänker först att jag slänger ut eländet och ger upp. Men det kan jag ju inte, så jag blandar såpvatten, sprayar, duschar försiktigt och ser till att krukan hålls fuktig fortsättningsvis.

Lycka till! En lycklig murgröna är en fantastisk inredningsdetalj. :)

lillalenah sa...

Agneta skrev precis det jag tänkte..och jag gör precis likadant om de får spinn eller dylikt. Jag har flera små vaser med grenar av just murgröna som jag har haft så länge att jag med jämna mellanrum måste klippa bort lite rötter, de blir halvmeterlånga!! Lustigt nog aldrig ett angrepp på dessa.
Vissa växter kan se lite torra ut på baksidan utan att de är angripna, som med din palm. Du har ju haft jättefina blommor på balkongen hela sommaren,så det är ju inte du utan just DEN jädra murgrönan :o)!! Köp nya o lycka till!!

Åsa Hellberg sa...

Agneta och lillalenah; tusen tack, jag ska verkligen hålla koll på den som jag har kvar. Eländet kom nog in från balkongen, trodde blomsteraffären.