Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 8 november 2016

Jag är redan dagvill

men har nu insett att det är tisdag.
Tisdag, snö och tvätt.
Och Sonja3, som jag hoppas att jag har klart för den första läsningen på lördag morgon. Då har jag tre dagar på mig för det och för en första redigering.
Mer än så gör jag sällan innan jag skickar in det till förlaget.
När Teresa sedan återkommer med sin feedback handlar den oftast om det övergripande och när jag då redigerar utifrån hennes synpunkter redigerar jag ju allt, inte bara det hon har sagt.

Jag tror att många överredigerar i början och sedan kräks de på sina manus till slut.
Det har bara hänt mig en gång.
Totalt går jag nog över hela manuset 6-7 gånger, efter att jag har skrivit klart första utkastet, innan det går i tryck, men det är svårt att säga för det är vissa gånger som en fram och tillbaka rörelse. Men på ett ungefär.

Första genomgången på lördag alltså.
Iiiiiiii.

8 kommentarer:

cyndi sa...

Jag har bara gått igenom andras många gånger.
Nu längtar jag efter att gå igenom mitt.

Åsa Hellberg sa...

Cyndi; har du skrivit det?

Simona sa...

Iiiiiih!

Åsa Hellberg sa...

Iiiiiiiiih

cyndi sa...

Skriver.
Måste gå på kurs
så jag får nån ordning på det.

Kristina W sa...

Heja Åsa! Jag längtar och bävar inför min egen redigering, har en känsla av att jag kommer att behöva redigera ganska många vändor. Blä! :P

Ezter sa...

Tänk att få läsa den!

Åsa Hellberg sa...

Cyndi; du ska väl gå på Simonas? Ordning är viktigt:)

Kristina; det blir bra bättre med redigering!!

Ezter; haha, ja.