Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 22 november 2016

Jag vet inte om ni har läst krönikan i Expressen som en kulturjournalist skrev,

där hon utmålade Camilla Läckberg som en förälder som fostrar barn till att bli som Trump (för att hennes barn får konsekvenser om de inte sköter det som är överenskommet.)

Det är så märkligt hur man gång på gång hänger mammor, men så sällan pratar om de fäder som inte finns till hands. Fäder, finns säkert en bunt författarefäder, som med sin närvaro skulle kunna gjort massor för sina barn men istället för att prata om det väljer den kvinnliga kritikern att såga Camilla. Och idag säger hon återigen hur rätt hon har i kritiken från igår. Hon skriver:

"Kärnan består

Min referens till den nyvalde amerikanske presidenten var möjligen onödigt djävulskap, men kärnan i min text förblir gravallvarlig: Det spelar roll om vi bemöter våra barn som tänkande, kännande individer att ingå i relation med, eller som illvilliga egoister vars beteende bör regleras med hjälp av marknadens mest effektiva metod. Skillnaden kommer inte bara att yttra sig i vilka barn vi får, utan i förlängningen också i vilket samhälle vi skapar."

Det gör mig ännu mer ilsk.

Det är väl fullkomligen självklart att vi det spelar roll hur vi bemöter våra barn (men varför ha Camilla  Läckberg som ett exempel på någon som inte gör det rätt?)

Jag förstår inte hennes agg. Jag förstår inte vad hon menar. Det hade kanske varit tydligare för mig om hon inte hade exemplifierat sin ståndpunkt med att använda Läckberg.

Återigen: Pappors frånvaro. NÄR ska vi prata om vilka konsekvenser det ger? När ska vi prata om hur de bemöter sina barn med sin ickenärvaro.

Dessutom: Camillas äldre barn kan läsa. Vad har de gjort krönikören för ont när de får läsa "Läckbergs uppfostran bäddar för nya Trump."



And mark my words:
Det kokar i de kvinnliga leden, mycket mycket mer nu är för bara ett år sedan.
Det känns som vi samlar oss mot något större.
Vad, låter jag vara osagt. Men kok brukar leda någonstans. Jag tror att vi snart har fått nog.




8 kommentarer:

Robert W sa...

Du har så rätt och Camilla Läckberg har så rätt. Kvinnor ska alltid känna skuld över att de inte ägnar all tid åt barnen utan även har ett arbete. Och det jävligaste är att det inte är helt ovanligt att det är andra kvinnor som är där för att sticka kniven i dem.

Simona sa...

Hemskt obehaglig krönika.

Och hoppas du har rätt att det mullrar i leden. Samtidigt med detta stängdes ju Stina Wollters insta ner, tack vare en man som skickat k*kbilder till henne. Även där mullras det.

Och nästan all uppmuntran, allt stöd som Camilla fått kommer också från kvinnor.

cyndi sa...

Kokar.
Men jag har också känslan av att det kan bli ett bra kok.
När vi väl har förstått att vi inte ska stå hemma vid grytan och koka utan att vi måste samla ihop oss.
Ute.
Tillsammans.

Nu ska jag backa Stina.
Stormkokar.

Åsa Hellberg sa...

Robert: I det här fallet men det kan vi väl vara överens om inte alltid är så. Det är många män i farten som tyvärr måste betraktas som fullkomliga idioter. Det är den allmänna synen, att mammor är okej att hoppa på, så jag är ute efter. Strunt samma från vem det kommer.

Simona Cyndi: Ja, det är ett allmänt kok. Stina inte minst!

Robert W sa...

Åsa, jag höll ju faktiskt med dig.
Att det finns många män som måste betraktas som fullkomliga idioter är alldeles riktigt. Jag tycker bara att det är synd när kvinnor hoppar på vagnen och ska attackera framgångsrika kvinnor. Var det inte någon som sa att det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra? Liza Marklund?

Åsa Hellberg sa...

Jo, jag vet. Men kvinnor är också de som stöttar. Jag tycker att vanliga, hyggliga män som du själv, oftast väljer tystnad.

Annika Estassy sa...

Precis - Camilla har barn som kan läsa. Fy fan. Jag vet en författare som jag aldrig kommer att läsa nu. Och det är inte Camilla ...

Åsa Hellberg sa...

Annika!!!