Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 14 november 2016

Måndag,

och jag har inte så mycket kvar av manuset att läsa (och redigera).
När jag är klar ska jag gå tillbaka och ägna mig åt dutterier innan jag skickar det till Teresa i morgon.
På onsdag kommer någon hit och ska kolla ventilationen
på torsdag ska jag till frissan och på förlagsfest och på
fredag,
lördag och
söndag
är jag ledig.
I hela två veckor ska jag läsa, träna (har jag inte gjort på evigheter) och vila rumpan har jag bestämt idag.
Jag tror inte att jag får feedback på Sonja förrän efter jul.

Jag började skriva Nikki första oktober förra året (visst älskar man sin blogg som talar om exakt när man påbörjade och avslutade saker), lämnade in den sista februari men då hade jag också slutredigerat Gloria under den tiden. Jag minns att jag hade mycket med henne att göra under hela december.

Så två skrivna böcker på 13 månader (Nikki och Sonja) och två redigerade (Nikki och Gloria).
1 december börjar jag i alla fall provskriva nästa.
Jag tänker mig ju något annat, kanske. Vi får se om det går eller om jag ska bliva vid min läst.
Sedan förra årets långa sjukdom har jag i alla fall en enorm arbetslust och den känns finfint att utnyttja nu.

Och på tal om sjukdom, eller nåt, så har jag brutit mitt brödförbud idag. Jag får inte riktigt ordning på toabesöken, det mesta rinner igenom mig. Inte helt ovanligt när man äter LCHF men brukar vara övergående. Jag har ätit så här i fem månader nu och det stabiliseras inte för mig. Så jag testar ett par mackor på morgonen för att se om det hjälper.
Jag kan inte riktigt beskriva hur mycket det bär mig emot men jag tycker inte att jag längre har något att välja på.

Ps. I love Sonja3!



7 kommentarer:

Ezter sa...

Spännande! Ljust bröd hoppas jag du åt då, på tal om det andra.

Kristina W sa...

Wow vad du jobbar på bra! Heja Åsa :)

Simona sa...

Bra kämpat Hellberg.
På Gateau (finns på Centralen bl.a) finns det surdeg gjort på Dinkel - det tipsade en dietist mig om, att det var bättre för magen. Gott som tusan. Jag köper en halv limpa, skär i skivor som jag fryser och tar fram då och då)

Ebba Range sa...

Du är fantastisk författar-föredöme. Bra gjort!
Vad gäller bröd så har jag hittat ett riktigt bra. Finns i vanliga butiker - det är Fazers 'Chiabröd' - inte vitt, utan mörkt o färdigskivat. Blev så glad över att det är chia och inte linfrön, de senare gillar inte min mage alls - ändå finns det i det mesta.

Åsa Hellberg sa...

Inget ljust bröd, ett rågbröd jag har ätit förut som har funkat.
Jag ger det en vecka, så får vi se vad som händer.

Annika Estassy sa...

Det finns s.k. proteinbröd som du kan köpa och så ett jättebra müsli:
https://www.mat.se/butik/proteinbrod-vagott-250g
http://www.risenta.se/produkter/musli-granola-grot/gi-smart

Åsa Hellberg sa...

Tack Annika!