Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 27 november 2016

Så tvättat, fikat med Helen som kom hit en timma,

tänt lägenhetens alla stearinljus och adventsljusstakar, badat och haft en kräm som kallas B & B i håret efter jag tvättade det.
Det var ingen bra idé.
Möjligtvis för att:

1. Jag tog för mycket.
2. Mitt mesproppshår är för tunt och löjligt för en kräm med oljor och sånt i sig.

Det ser ut som om det fortfarande är smutsigt. Nä, det kanske det inte gör förresten, men det känns som om det är lite flottigt på något sätt.
Helen hävdade att jag bara ska ta en lite, gnugga det mellan händerna,  och sedan liksom dra ut i längderna så där som frissan gör.

Well.

Någon frissa har aldrig lyckats med mitt hår, hur mycket produkter de än har hällt i.
Jag har aldrig gått från ett frisörbesök och varit nöjd.
Jo, med färgen och längden, men själva slutfinishen är aldrig fin, bara platt och konstig.
Ungefär som efter dagens B&B.
Men nu vet jag ju det, så besviken är jag aldrig så länge färg och längd har blivit bra.

Jag blåste det i alla fall och det rök ur håret - av värmen i kombination av oljan förmodar jag - så brandlarmet gick utanför badrummet.
Två gånger.

Well.
Nu har jag provat. Håroljor, B &B och sånt är helt enkelt inget för mig.







7 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Ha ha ha! Du är den enda jag känner som lyckats få håret att utlösa ett brandlarm.

Elisabet Nielsen sa...

Rök ur håret?
Brandlarm utlöst?
Två gånger?

Respekt!

Ezter sa...

Jag undrar verkligen vad det är för produkt du tog i håret??? Låter livsfarlig!

Åsa Hellberg sa...

BB cream. Ja, det där med blandlarmet var ju rätt intressant.
Men nu vet jag att det funkar!

Åsa Hellberg sa...

Och nu har jag läst på att alla ÄLSKAR den här produkten. Jag har fortfarande inte riktigt fattat vad jag gjorde för rel.

Elisabet Nielsen sa...

Kan varmt rekommendera Friekosör på Bastugatan på Södermalm. De jobbar helt ekologiskt och deras produkter är helt ljuvliga för håret. Jag har blivit av med svåra problem med statisk elektricitet i håret sedan jag bytte.

För man måste byta. Det går inte att köra litet ekologiskt och litet kemikaliskt. Då går det mesta av effekten förlorad.

Åsa Hellberg sa...

Tack Elisabeth!