Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 20 november 2016

Söndag, tralala.

Jag sov länge, har ätit frukost (utan avokado=ingen magpanik! Hurra!), dricker kaffe, ska duscha och sedan läsa.
På fyran ser jag att årets julskyltning på NK öppnar idag.
Själv har jag köpt biljetter till en luciakonsert 10 december i en kyrka. Väl värda pengarna. Har varit där en gång tidigare och det var fint.

Förra året var jag på två konserter. En på Operan med Adolf Fredriks musikklasser och en i kyrkan bredvid med Operans solister.
I år blir det bara luciakonsterten vad jag vet än så länge. Operan har ingen musikklassföreställning, "bara" en julkonsert som jag tyckte biljetterna var lite för dyra till eftersom jag redan hade bokat kyrkan.

Jag är redan igång med julmusiken på Lugna favoriter (bara julmusik fram till Annandagen) och balkongen pyntade jag igår.
Om en vecka kommer Jonathan och Linnea hit och bakar och gör julgodis. Förra året var just det julens absolut finaste dag när vi tre jobbade i köket. Medan allt gräddades, kyldes och svalnade, såg vi på Frost.

Jonathan säger att det här är den enda högtiden vi firar (har firat) och det kanske är så Men vi har haft traditioner när han var yngre. På midsommar dansade vi runt en midsommarstång i Fjällbacka eller så såg vi på schimpanser på Kolmården. Varje påsk hade vi gul duk, påskris och ägg stora nog att fylla med en människa. Dessutom fick man leta efter det, och om det inte är ett firande så vet då inte jag.

(Japp, jag får lite dåligt samvete när han säger sånt där och måste tänka efter på vad jag har gjort och inte. Har den stackarn inte fått det han har behövt, tänker jag och mår lite dåligt. Borde jag kanske ha firat halloween, är det det han tänker på? Hm. Måste fråga.)

Balkongen sett från mitt sovrumsfönster.



6 kommentarer:

Linas drake sa...

Jag tror att man ibland inte uppfattar traditioner så mycket när man är yngre, annat än att "vissa saker hör till", att man inte tänker så mycket på anledningen till att man gör dessa saker eller arbetet bakom. Det kanske visar sig mer tydligt när de själva sätter bo och får barn och vill överföra till dessa... då kanske det landar att "så gjorde alltid vi" och "det hör till..." utan att kanske alltid veta varför det sitter så djupt i ryggmärgen... Bara några tankar väckta av dina ord, så här på en släpig söndagsmorgon. :-)

Anonym sa...

Nu har jag inhandlat en stor påse med avokado :o)eftersom
jag har ditt motsatta problem,hoppas hoppas...
Du var jättefin på bild efter frissan, inte såg du trött ut inte.
Låter som om du har en härlig semester, njut!
lillalenah

Johanna sa...

Hej Åsa! Du har säkert svarat på den här frågan flertalet gånger men jag är så nyfiken på hur din väg mot utgivning såg ut? Vad jobbade du med innan och när blev du författare på heltid? Kram

Simona sa...

Ständigt detta dåliga samvete man har ...
Schnygg balkong!

Kristina W sa...

Alla grannarna har sedan flera veckor tillbaka pyntat sina balkonger med ljusslingor. Är det vinterpynt eller adventspynt undrar jag...? Känner mig dålig som ännu inte fixat. Men din balkong blev underbart fin :)

Eftersom du ville ha jobbfrågor så passar jag på! Hur gör du research? Intervjuar du en massa folk eller läser du dig till det du behöver veta om hur det egentligen ligger till? Jag tänker främst på olika yrken. (De flesta karaktärer i böcker sysslar ju med någonting, hur tusan kan författare hålla koll på att det blir rätt så att ingen stackare blir förnärmad.)

cyndi sa...

Måndag tralala.
Och jag har trasslat in mig i dialoger.
Hur mycket dialog skriver du direkt?
Allt...eller lägger du till mycket när det är dags att bearbeta texten?