Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 8 november 2016

Tur att jag vaknade tidigt i morse och skrev en del,

för sedan blev det tok med malar och skit igen.
Efter det var det tvättstuga, snösopning av bil och en sväng till centrum för att handa.

Medan jag höll på med allt det där verkar min brorsa ha hittat rätt mal. En ekstyltmal.
På länken ser man att sådana finns i Fagersjö, bland ekarna i skogen. Såklart att de kan ta sig hit till min blomstrande balkong och in i lägenheten.

Alltså inget skadedjur utan en parvel som lever i skogen, precis som Suziluz tipsade om.
Jag tror att den kryper in i någon springa i fönstret och ska köpa tätning i morgon.
Blomeländet var något annat och hörde nog inte ihop med de här filurna.
Det kan också dras till ljus och till min lampa i köket som är tänd hela natten (för Misse som veterinären tror ser dåligt. Jag tror mer att han hör illa ...)

Jag tvättade i alla fall fönstren med T-sprit, och mellan dem också och där fanns ägg som jag tror är från en spindel. Lite nät och annat tydde på det.
Men som sagt, i morgon ska jag täta.
När jag har jobbat ikapp.

I natt är det val.
Jag följer en serie på Netflix som heter Designated survivor. Det handlar om en man som förvisso ingick i en amerikansk regering, men var på väg ut från den - han hade just fått ett nytt jobb - när katastrofen sker. Hela regeringen, kongressen och presidenten dödas.
Han, mannen som hade fått sparken, blir därmed president.

En helt lysande serie, tycker jag. Inte läskig, däremot spännande och med tvära kast.
Jag tänker på vissa scener där han själv tar beslut, bland annat om en bombning. I en annan scen avsätter han en alltför krigsglad hög militär ((jag kan inte graderna på de där), och jag förmodar att den speglar verkligheten, det vill säga att presidenten har makten att säga skjut.
Just det är läskigt.

Det här valet är inte lokalt, det är i allra högsta grad globalt.
Om inte Trump förolämpar Putin för mycket och de bli bästisar på riktigt, två alfahannar som ska övertrumfa varandra. Det är inte bra för världen.
Jag vill så att Hillary ska vinna.
Heja från förorten!!





2 kommentarer:

suziluz sa...

Hurra vad bra! Att det var såna malar, alltså.

Åsa Hellberg sa...

Ja, tack, jättebra. Nu tycker jag att de är rätt söta!