Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 3 december 2016

Igår när jag väntade på bussen

började en kvinna prata med mig om Gud. Hon räckte fram ett kort som jag tror handlade om någon slags sammankomst.
Hon var så himla vänlig att vi började prata och i trosfrågan stod vi så långt ifrån varandra som det var möjligt, och hon tyckte att jag var jättekonstig som inte trodde på någonting, men hon sa att hon hade förstått att tron bland svenskar inte var så stor (hon flyttade hit från Uganda för två år sedan, vi pratade engelska).

Vi pratade nog i 20 minuter om våra olika uppfattningar och var båda nyfikna på vad den andra trodde och tänkte om Big bang (hade hon aldrig hört talas om) och om skapelseprocessen. Hennes åsikt var att män var mer värda än kvinnor och att hon värderade sina barn olika. Inte älskade den ena mer, men en av dem var mer värd (jag förmodar att hon menade sonen.)
Hon var kristen. I Uganda är det 50/50 kristna och muslimer om jag förstod rätt.
Det gick bra för henne i Sverige. Hon var så glad, hade just fått uppehållstillstånd, och jobbade som lärarare.

Fin kvinna, det kändes som ett speciellt möte.

Idag kommer granen fram, tjoho. Men det känns mysigare att göra det i eftermiddag när det är lite mörkare ute.
Här är det finfint väder idag och jag har inte varit vaken så länge.
Såg några avsnitt av den gamla klassikern House igår kväll och var tvungen att titta klart.
Jag har ätit två ägg, ett glas hälsofil och tagit en tablett med magbakterier.
Snart två koppar kaffe.
Håll en tumme!



Inga kommentarer: