Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 5 februari 2017

Det tar sådan tiiiid att få till det.

Tio sidor bearbetade på flera timmar. Men jag skriver till en hel del och jag skulle tro att jag har adderat 15% när jag är klar.
Hittills inga strykningar alls. Men det är så det brukar vara.
Teresa vill ha mer miljö och gullegull och hon få liiite mer av både och.
Inget av det är min grej, men någon doft av vitlök kan jag väl prestera. Och att det står ett träd någonstans. Gullegullet är värre, men jag löser nog det också.
Jag känner karaktärerna så väl och måste tänka på att alla som ska läsa inte gör det.

I morgon förmiddag måste jag tvätta. Jag har inte gjort det sedan skjutningen i våningen under och mentalt  kopplar jag ihop de där två, märker jag. Men nu måste jag. Det är två veckor sedan och tvätthögen är enorm.

Jag hivade sopor i morse och då tittade jag närmare på balkongen under och då ser man ett kulhål nederst på räcket, vid balkonggolvet.
De måste ha stått på balkongen och skjutit för att få till det hålet.
Offret hoppade över räcket har jag fått höra, så de har väl sprungit ut efter på balkongen och skjutit honom igen, kanske? Vinkeln är rätt omöjlig annars och stämmer inte med hålet i balkongdörrens glasruta (Lägenheten är fortfarande avspärrad och glaset i balkongdörren är inte bytt.)
Usch.
Jag har svårt att släppa tanken på hur jag hade reagerat om jag hade stått utanför 25 minuter senare än jag gjorde. Tack och lov för att jag hade lite tvätt just den dagen och därför kunde hämta den tidigt.

Utanför singlar det snöflingor. Jag ska äta något och sedan se ännu en film som behövs i researchsyfte.
Det finns mer att göra när man redigerar än själva skrivandet.

Hoppas ni har det bra i stugorna.
Hej så länge!








3 kommentarer:

Elisabet Nielsen sa...

Här över min del av Södertörn singlar det också snöflingor. Och jag skall också försöka få i mig en sen lunch, det lutar att det blir en påse caesarsallad. Minus kycklingen och plus ost och skinka istället.

Eva-Lotta sa...

Här i södern har det singlat flingor hela dagen. Förstår att du drar dig för att tvätta igen. Hört nåt nytt om den skottskadade?

Ebba Range sa...

Hoppas det går bra i tvättstugan! Och med gulligullet!