Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 5 augusti 2017

Arbetsdag,

samtidigt som jag tvättar. Jag hade med mig lakan, blöta handdukar och annat från västkusten som måste tas hand om direkt, samtidigt som jag är i mitt nygamla manus som jag påbörjade någon gång i vintras, och pillar. Ny vinkel, och det måste förstås testas.
Det är roligt. Jag älskar mitt jobb!

Om jag kommer att fortsätta skriva på det här återstår att se. Jag har ju också annat i pipeline, men det är just nu på synopsisnivå. Det är dock ett säkrare kort än det andra som jag inte vet varken vad det är, vem det vänder sig till eller om det ens har potential att bli utgivet.
Det som jag skriver synopsis på har jag trots allt diskuterat med min förläggare om och hon tokgillade den idén.

Så jag har en liten plan:
Skriva klart det jag håller på med (om jag känner att det bär), men det får bara ta några veckor i anspråk. Sedan skriva den andra (de med synopsistet) med målet att vara klar i början av 2018 innan slutredigeringen av Nikki (som kommer i sept 2018). Den nya ska ju ändå inte ut förrän tidigast 2019 så det är verkligen ingen brådska.

Rörigt?
Jag vet. Det gör inget. För mig är det kristallklart!








2 kommentarer:

Elisabet Nielsen sa...

Ja, så länge det är kristallklart för dig är det givetvis bra. Det där projektet låter som någonting i stil med ett brödbak, någonting som behöver utvecklas i etapper. När du blandat alla ingredienser och tempererat degvätskan och blandat, behöver det ligga till sig och jäsa innan du ser vad slags bröd du kan baka av den - om den ser ut att vilja "limpa till sig" eller om det blir bäst att baka ut den till platta brödkakor.

Åsa Hellberg sa...

Haha, ja , du har nog rätt!