Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 23 oktober 2017

En dålig nattsömn,

kompenserades av en lång morgondito, vilket gör att jag inte har kommit igång än eftersom jag inte vaknade förrän halv tio.
Det gör inget. Det funkar att redigera senare under dagen också.
Jag har ett enda måste idag, utöver jobbet, och det är att handla, så jag tror att jag gör det först – innan jag går på dagens 25 sidor.

Bra plan.

När jag har lämnat in Nikki på tisdag återstår ett "vanligt" redaktörsvarv med utprintade sidor och kommentarer (skulle tro att jag får det någon gång i slutet av november, typ,) och när det är gjort är bara korret kvar. Då kan vi snacka om att vi är i god tid. Boken kommer ju  först nästa höst.
Någon titel har vi inte än, jag har inte ens en aning om vad vi ska kalla den. Det är något jag får fundera vidare på. Hittills har jag döpt alla mina böcker och hoppas att hjärnan är påskruvad nog för att hitta en bra titel även till den här.
Jag tycker ju att det är väldans kul att fundera på.

Men.

Det blir en intensiv december. Jag har ju alltid shaft å himla gott om tid på mig att det nog är första gången under min lååååååånga författarkarriär som jag känner lite press.
Vissa deadlines har varit tajta under redigeringar tidigare, men det här är annorlunda eftersom jag ju ska skriva åtminstone en halv bok samtidigt som jag slutredigerar - om nu mitt hemliga projekt får ett GO i november.

Sedan är det ju flytt också.

Det är egentligen ingen panik med den eftersom jag betalar hyra för två lägenheter i december och inte behöver flytta exakt på dagen.
Däremot vet ju ni som har följt mig minst ett år att jag ÄLSKAR jul.

Flytt och jul är en dålig kombo, det vet jag sedan jag flyttade hit veckan innan, i dec 2013. Då var Jonathan med Linneas familj, vilket var toppen då så att jag bara kunde ägna mig åt lägenhetspifferier. Dessutom hade jag god hjälp av mitt ex då, då var väldigt fiffig.

Alltså tänker jag att jag ska ha flyttlasset typ den 7:e, men småfixa innan så att allt bara är att ställa in den dagen lasset går, för i år är Jonathan hemma hos mig (hurra) och jag vill verkligen verkligen att vi ska ha både tomtar och granen framme bredvid skinkan och lussebullarna på julafton.

Det blir bra.

Nu ska jag duscha och handla.
Wohoo.