Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 12 oktober 2017

Sitter i frukostmatsalen med datorn på bordet.

I natt har jag sovit gott, tack och lov, och nu tänker jag ta ett tidigare tåg till Ystad. Biljetterna är ombokningsbara, så jag tror att det ska funka om tågstationen är bemannad.
Det ska jag kolla strax. Att sitta på ett hotell en hel förmiddag är inte min grej, och det är en liten bit att gå till Båstad centrum i regnet.
Nä, på det igen. Ny stad nya möjligheter.

Största överraskningen igår stod Helsingborg för (jag åkte ju via den staden för att komma hit till Båstad från Höganäs.)
Plötsligt gled ett stort skepp ut centrala stan. Och jag ruskade på huvudet innan jag förstod att det gick som en kanal in mitt i typ torget och att det där var färjan som tog glada människor över sundet till Helsingör i något som kallas en tur.
Det turas i Helsingborg och att ta sig till Danmark tar exakt 20 minuter, berättade Anders de la Motte (som är skåning och gick i gymnasiet i Helsingborg.)

Båstad var supertrevligt. Sisådär 40 pers tog sig i regnet till butiken.
Både Anders och jag är pratglada och fick egentligen 20 minuter var men höll på i 35. Har man mycket att säga så har man.
Alla var i alla fall nöjda och författarna återses ikväll i Ystad.

I morgon åker jag hem!

2 kommentarer:

cyndi sa...

Jag blev alldeles förtrollad av ditt prat i Karlstad en gång.

Eva-Lotta sa...

Att tura, ja det har man gjort många gånger! Helsingborg är en fantastiskt fin stad :) Synd jag missade Båstad, hoppas det blir fler tillfällen på närmare håll. Har minst 6 mil dit, tror inte det räcker. I Ystad får du hålla i hatten, synd det är busväder, det är en väldigt mysig stad!