Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 12 januari 2015

Idag kommer jag nog att få

Toscana tur och retur-korrekturet i brevlådan.

Nu har redaktören Kerstin satt formen för den färdiga boken, och nu ska jag, Nisse, Kerstin, antagligen min förläggare Teresa och en extern korrläsare, som aldrig har läst texten tidigare, granska allt.

Sedan lämnar vi alla felen till Kerstin som åtgärdar, och sedan är det klart för tryck.
Men icke sa Nicke.
För säkerhets skull vill jag titta på det en gång till då.
Eftersom det är min bok vill jag stå för felen som är kvar.

För att den skulle vara hel utan korrfel är inte möjligt.
Trots alla inblandade.

Men vem vill ha perfektion.
Jag gillar att se att det finns människor bakom en bok.
I alla fall ett par gånger.
Fler än så är surt som tusan.

Så länge skriver jag vidare på Gloria.
Tjohej.




5 kommentarer:

Agneta sa...

Du har alltså folk som fixar felen åt dig? *avis*
:)

Agneta sa...

BTW. Har kommit fram till att jag trots allt ska skicka manus till lektör. Heja mig! :)

Åsa Hellberg sa...

Inte fixar, men berättar var de finns.

Åsa Hellberg sa...

HEJA DIG!!!!!!!!!!!!! Lycka till, å vad bra!!

Agneta sa...

:) Tack!