Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 18 december 2016

Jag ser på Stolthet och fördom

och slås återigen, vare sig jag läser romanen eller ser BBC:s tv-serie, hur perfekt dramaturgin är i det här dramat.
Mr Darcy, hans syster, Mr Wickham, Elisabeth Bennets syster. Hur det trappas upp upp upp och när man äntligen känner att de är över krönet och börjar pusta ut, blir allt ännu värre.

Om du själv skriver och tycker att just dramaturgi är svårt, så är ett tips att läsa den här.

(Colin Firth är as handsome as ever.
Har ni inte sett Bridget Jones baby så spring genast iväg och gör det. Ta med en tjejkompis.)

Det är sådana här leenden som vi författare beskriver som oemotståndliga. 



2 kommentarer:

Fredrik sa...

Hej
Fin blogg du har.
Undrar bara om kontaktuppgifter stämmer här, mail?
Eller om det är förlaget man kontaktar?

Åsa Hellberg sa...

Tack.
Nej, mejladressen stämmer men jag har semester och tittar inte i den korgen så ofta. Bäst är att kommentera här för det ser jag.