Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 29 juni 2016

Jag har ju bestämt att ha en läsdag per vecka hela sommaren (hela livet?)

och igår avslutade jag Malin Persson Giolitos ny roman:


Det är ett rättegångsdrama (tycker jag man kan kalla den för - förlaget kallar den rättegångsthriller) som handlar om Maja.
Jag vet inte riktigt med vilket superlativ jag ska börja. Den har storyn, språket och drivet. 
Men den har också något annat.

Till skillnad från Malins tidigare böcker (jag minns mycket väl hur jag läste hennes första på ett tåg från Stockholm till Karlstad. Det måste ha varit 2009) så måste jag inte sträckläsa den här. 
Tvärtom måste jag lägga bort den och tänka.

Den har så många bottnar och det gäller att hänga med när de egna tankarna dyker upp; Vem är jag. Hur hade jag reagerat. Vad gör jag med mina egna fördomar. Kan man lämna sin klasstillhörighet. Var hör jag hemma. Vem var jag på skolgården. Jag vet ju var mitt vuxna jag var för inte så många år sedan.
Hon sätter skickligt ficklampan mitt i mitt nylle.
Därav pauserna i läsningen. 
Jag kan ha lärt mig ett och annat av 18-åriga Maja och hennes sätt att hantera vissa saker är obehagligt lika mina egna.

Läs, säger jag nästan vördnadsfullt.

"De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta. 
"Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet." 

Störst av allt är en stenhård rättegångsthriller, ett inkännande porträtt av en ung människa och en svidande vidräkning med ett samhälle som obönhörligt håller på att glida isär. Ett drama som väcker frågor om skuld och ansvar, straff och försoning."

Ni kan köpa den bland annat här.

3 kommentarer:

Ezter sa...

Tack för boktips!

cyndi sa...

En läsdag per vecka.
Men. Det är ju PERFEKT.
Nu måste jag planera lite.
Hej alla böcker.
Här kommer jag.

Vet inte om jag vågar mig på den där.
Jag är så känslig.

Åsa Hellberg sa...

Cyndi; Läs.

Ezter; det var så lite så.