Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 16 november 2016

Lina ställer en fråga.

Jag älskar att få frågor om mitt jobb, så har ni några så ös på i kommentarsfältet!!

"Jag har en undran. Läste någonstans att många anser att man skaffar sig en agent innan man kontaktar förlagen? Hur tycker du och hur gjorde du?"

Jag tror att man kan gå båda vägar idag. Har man ett KOMPLETT manus (för det måste man alltid ha första gången om man inte är kändis) så är det nog fortfarande så att de flesta kontaktar förlagen direkt genom att helt enkelt skicka sitt manus dit. 
Men.
Jag har också hört att vissa agenter säger att det är okej att skicka manus direkt till dem, så funkar det till exempel på den amerikanska marknaden Där går allt via agenter som alltså bedömer ditt manus.

I mitt fall hade jag, rätt framgångsrikt med tanke på att jag var romandebutant, släppt Sonjas sista vilja och blev kontaktad av Maria Enberg på Grand Agency som ville representera mig. När hon sedan startade eget i början av det här året valde jag att följa med henne till Enberg agency.

Hur man ska göra är svårt att rekommendera, men jag själv hade nog valt att gå till förlagen direkt så länge de säger att de tar emot manus.

Ungefär så.
Tack Lina!

1 kommentar:

Linas drake sa...

Tack snälla för bra och snabbt svar!