"Hur mycket dialog skriver du direkt?
Allt...eller lägger du till mycket när det är dags att bearbeta texten?"
Jag skulle säga att jag skriver precis all dialog direkt. Jag älskar dialog och skriver den helt och hållet utan att tänka. Jag får sällan ändra i den heller, ibland när jag är för redovisande möjligtvis.
Mina svagheter ligger i att jag har rätt bråttom mellan kapitlen, att jag störtdyker in i dem utan att landa i var vi är (till exempel,) eller att en karaktär behöver ett eget kapitel (och då kan det ju bli lite ny dialog förstås) och att jag kanske behöver stryka en bi-karaktär.
I Sonja3 skulle jag tro att Teresa återigen föreslår att en person ryker. Vi får väl se om jag går med på det eller inte:)
I Gloria fick en person en annan betydelse, men fick vara kvar.
Tack Cyndi!!
Mina föreläsningar.
Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras.
Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka.
Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling.
Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär.
För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek.
Bokning sker via Författarcentrum
2 kommentarer:
Tack Åsa.
Värdefullt svar.
Och jag jobbar på.
Måste sätta dom där dialogerna.
Jag vill ju att det ska bli bra.
Och säkert måste någon ryka.
Men det tar vi då.
Och jag störtdök visst in i några kapitel redan för ett par år sen.
Mitt i liksom.
Därför trasslar det lite nu.
Mvh
Dialogdykaren
Jag tror att dialoger blir bäst om de får komma naturligt, för mig skulle det vara svårt att konstruera en dialog. Det gäller kanske att känna sig karaktärer så väl att man förstår hur de uttrycker sig.
Kämpa Cyndi, kämpa!
(Och se bra teveserier, det är såååå inspirerande!)
Skicka en kommentar