Hur kommer man igång med sitt bokskriveri var det jag skulle blogga om.
Och jag tror att det finns lika många igångsättningssätt som det finns författare, alltså kan jag bara berätta om hur jag gör, och det är verkligen inget facit (men gör gärna som jag ändå.)
I mitt fall börjar det alltid med att jag har bestämt mig för att skriva en BOK.
Inte försöka, inte prova, inte testa.
Jag har bestämt mig för att skriva en BOK.
Inte ett manus.
Skriva En BOK.
Du fattar.
(Jag har skrivit 5, 9 stycken (det saknas en tiondel för att vara klar med den sjätte).
Nedan kör vi med förkortningar på fem av dem.
CK
SSV
SH
ENL
TTOR)
Vilken dag och tid ska jag börja, är nästa fråga.
Fram med almanackan. Skriv in vilka dagar och tider du kan ägna dig åt ditt nya liv, boken.
Och skriv för guds skull in vilken dag och vid vilken tidpunkt du ska börja skriva.
När ska den vara klar, är den tredje (eftersom mitt tips är att ha en målsättning att sträva mot, om du nu inte är litterär och svår, då får förstås konsten styra (GÄSP) men då läser du säkert inte heller detta blogginlägg.)
Ett år kanske är rimligt om du jobbar heltid.
Kanske mer om du dessutom behöver krama dina ungar, gå ut med hunden eller - himlar med ögonen- har kompisar du måste umgås med.
Ska du dessutom ligga med din partner ibland (personligen skulle jag begränsa det till en gång i veckan, du är ju ingen bokkaraktär) så kommer också viktig skrivtid att gå åt helvete.
Med det sagt.
Du måste prioritera.
Vad ska den handla om kommer enligt den här välutbildade coachen först på fjärde plats.
Jag har sällan en story klar innan jag börjar, däremot en karaktär eller flera.
I mitt fall har sett den eller dem framför mig som på en bild.
CK var förstås handlingen given, så vi bortser från den om ni inte ska skriva en biografi (som först i steg fyra skiljer sig från fiction.)
I SSV var det kvinnor som gick i sin döda väninnas fotspår.
I SH en man på ett hotellrum.
I ELV stod En kvinna vid ett övergångsställe.
I Toscana tur och retur satt en liten mörk kvinna på en alldeles för stor motorcykel.
I boken jag skriver nu var det slutscenen som blev upprinnelsen, alltså kan jag inte berätta mer än så.
Då Så. Vi låtsas att du har bestämt dig för att börja skriva i morgon.
5 februari. En jättebra dag.
Du vet att klockan 10 på förmiddagen är perfekt, du har känt in var du ska sitta och du har din huvudkaraktär klar.
Din dator är uppslagen, din karaktär Fridolina bara väntar på att få komma till liv, men i din hjärna är det stopp.
Coachtips:
Lägg fingrarna på tangenterna..
Utsätt din karaktär för något.
Ge henne sparken, en orgasm eller varför inte låta henne dö(se SSV)?
Där har du den.
Början. Den kan vara på tre rader, en sida eller tre.
Tog det stopp igen?
Coachtips 2: Sitt lugnt kvar med fingrarna på tangenterna och tänk på varför.
Varför fick hon sparken, varför gjorde det henne upprörd, vem sitter kvar på kontoret och njuter av att hon är borta, vem kan hon i sin desperation ringa, vad säger den personen, går hon hem, hur ser det ut där, kom hon ens hem eller blev det stopp i tunnelbanan, har katten fått mat eller ätit upp kanariefågeln, kommer den nya vicevärlden förbi med en ny nyckel till tvättstugan och hur snygg är han på en skala?
Varför är världens bästa fråga för att komma igång, men för att den ska funka bäst måste det finnas någon form av action.
För mig som inte skriver synopsis har den första sidan med plotten varit ovärderlig för att komma vidare.
Det säger sig självt att om en bok börjar med att någon packar för att åka till Paris (SH) så måste vi få följa med henne dit och se hur det går, eller om man som som Sara (TTOR) hittar en annons i en tidning om ett slott i Toscana, så måste vi ju hänga med dit, eller hur?
Är ni igång nu?
Fint.
Då går vi in på de goda råden.
Om ni bara följer dem efter att ha gjort ovanstående, så kommer allt att gå överjordiskt bra.
Sluta fråga er "vem skulle vilja läsa det här?"
Det är en helt vansinnig fråga att ställa sig innan man ens har skrivit sin bok.
Själv har jag turen att bara tänka på mig själv som läsare.
Mitt drivkraft är uteslutande att själv få läsa igenom det jag har skrivit eftersom jag skriver precis den boken som jag själv vill läsa (ännu ett tips, vinkvink.)
Låt bli att redigera under tiden du skriver.
För att kunna överraska mig själv vid första genomläsningen (den som helt och hållet driver mig, se ovan) går jag så sällan som möjligt tillbaka i min text. Istället gör jag korta noteringar om varje kapitel när jag är klar.
Och om jag, som nu, skriver varje dag, så håller jag min text levande.
Om jag däremot gör ett längre skrivuppehåll måste jag gå tillbaka och läsa, alltså är det bästa för mig att bara skriva på så mycket som möjligt.
Gör som jag, sätt ett mål!
Att tänka på hela boken gör mig lite svettig, men att tänka att jag ska skriva ett kapitel känns inte lika motigt.
Ett kapitel är i mina böcker någonstans mellan 1300 och 1700 ord, beroende på hur mycket dialog det är. Mina kapitel är alltid lite drygt tre A4 -sidor utan marginaler.
Att tänka på det redan från början skapar en fin rytm både när man skriver och läser.
Min dagliga målsättning brukar vara att skriva 2 000 ord. Då skriver jag ett kapitel och påbörjar nästa som jag GÄRNA avslutar mitt i en mening.
Det blir mycket enkelt att komma igång nästa dag då.
Vänta, vänta, vänta.
Nu:
När jag är klar med min bok, läser jag igenom allt för första gången.
Om jag då småler, blir lite varm i hjärtat och blir sugen på godis, är jag på rätt spår. Om ni visste vad mycket kul grejer man har glömt att man har skrivit. Själv brukar jag känna mig lite genial, i alla fall fall för ett kort ögonblick.
Sedan är det nämligen dags att bli Självkritisk.
Glömma hybrisen från dagen innan.
Granska. Lägga till (jag behöver ofta göra det, har ett snålt språk. Bland annat har jag till min redaktörs fasa helt skippat de meningslösa små orden ha och att. Jag rationaliserar också bort färger, tapetmönster och annat som jag tycker är onödig information. Mina läsare kan hitta på sådant själva tycker jag. Det håller inte alltid mitt förlag med om.)
Bra att veta.
Det blir inga böcker av inspiration.
Det blir inga böcker av att tänka på vem som ska läsa till sist.
Det blir inga böcker av baksidestexter.
Det blir inga böcker av att fundera på vilken genre man skriver i.
Det blir inga böcker av att skicka 20 sidor till en kompis för utvärdering.
Det blir inga böcker av att tänka på följebrevet.
Det blir inga böcker att att snacka.
Böcker skriver man.
Och att skriva en bok är jobbigt som fan.
Man får ont i axlar, händer, fingrar, rumpa (jag kunde inte sitta på ett år , fy satan vad ont jag hade, jag sitter fortfarande på en kudde i bilen och jag oroar mig för flygresan till New York OM TRE VECKOR, by the way.)
Man orkar inte, man stirrar in i skärmen, man är tom, tycker allt är skit, man är sämst av alla ...
men man skriver ändå.
Man spjälkar händerna, står upp, gråter av pressen, tycker att karaktärerna är platta ...
men man skriver ändå.
Partnern lämnar en, barnen får inte störa, väninnorna droppar (lugn, du får nya bland dina skrivvänner), man säger nej till att jobba över och man får möjligtvis sparken ...
men man skriver ändå.
Man skriver för den där drivkraften, och om ni nu tänker som jag eftersom jag har skrivit ett sådant långt inlägg till er, så drivs ni från och med nu av att få läsa er egen bok.
För det är onekligen märkligt att när man precis har skrivit klart, läst och redigerat sin bok, genast börjar (att) tänka på nästa.
Så stort underhållningsvärde hade den förra uppenbarligen.
Det är så det så man kommer igång, gott folk.
Lycka till!
Ps, om man gör precis som jag säger kan man hamna på den här listan. Både den längst upp och den längst ned. Just sayin´.
Mina föreläsningar.
Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras.
Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka.
Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling.
Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär.
För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek.
Bokning sker via Författarcentrum
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
18 kommentarer:
Underbart inlägg!
Härligt!
Men! Vilket fantastiskt inlägg!
Hahaha! Så där är det. Oavsett om man är utgiven eller ej. <3
Haha Åsa du är underbar. :-) så bra skrivet!
Fy. Fan. Va. Bra. Åsa.
!
Jag tar mig friheten att från min blogg.
Du äger!
Det var förbanne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerade mig!
Underbart inlägg Hellberg!
Tack snälla Åsa. Så värdefullt!
Fram med kalendern!
Återkommer när min bok är färdig! =D
Jag tycker att du är duktig som är så disciplinerad själv skulle jag nog inte få fram ett ord även om jag satt vid tangenterna. Och när man läser dina böcker känns de inte som att de vuxit fram ur hårt arbete (även om jag vet att de har det), de känns som att de flödat ur dig - och det är ju så bra böcker ska kännas :)
Fantastiskt inlägg! Jag ska skriva ut det och sätta upp på väggen!
Åhhh! Ser matnyttigt ut... Men den här hjärnan behöver både äta och sova för att ta till sig all visdom :-)
Åh, underbart inlägg Åsa. Ler brett när jag läser. Och du har så rätt. I allt!
Ville bara tillägga en grej. Dina tips funkade! Det var nog en spark i arslet jag behövde!
Har precis skrivit 1187 underbara ord som är inledningen på min BOK!
TACK IGEN!
Har skrivit om mitt moment på min nystartade blogg. Lästa nånstans att en blogg är bra. Du är bra! Jag är bra! Världen är BRA!
Känner mig nästan lite hög! Haha!
Jättebra inlägg! Framför allt gillar jag: att skriva en bok är jobbigt som fan.
En spark därbak (aj!) funkar alltid!
Vilket halleluja-inlägg! Fantastiskt bra!
Jippie! Så ska det gå till ... Heja Åsa, fortsätt så!
Skicka en kommentar