Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 25 maj 2015

Redigering.

Så här går det till, i alla fall just nu.

Jag har fått två A4 sidor med övergripande kommentarer. Dessa har jag printat så att jag har dem till hands genom hela processen.

I det digitala manuset står det mer finstilta direkt kommentarer, som: "abrupt slut här, bygg ut."
"Borde inte Gloria in här?" "Styltigt" (om en dialog.)
Etc.
Etc.
Etc.

Jag har nu läst igenom alla kommentarerna för att redan från start kunna plantera, göra om och få med det som Teresa efterlyser.
Ofta handlar det bara om att lägga till en mening här och där, emellanåt ett stycke, för att få rätt känsla.

Jag kommer att arbeta hårdast med att få till början, som det ser ut nu. Den är klar, men kan presenteras på flera olika sätt. Det är mer omstuvning än något annat, men den kräver en hel del tankeverksamhet.

Det är galet roligt och blir förhoppningsvis jättebra.
Jag har glömt massor, och nickar supernöjt när jag ser något jag gillar extra mycket (ja, hybris får man ha i det här läget. Det går över så fort jag börjar skriva.)

Ungefär så.
Hurra, jag är igång!

Inga kommentarer: