Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 26 maj 2017

Sist eller senast?

Jag röstar på senast, om det inte är allra sista gången man gör något.
Ändå är sist vanligt numera.
Jag vägrar, och skriver: Det var tre år sedan hon senast var hemma.

Vad tycker ni?

4 kommentarer:

lillalenah sa...

Japp, så ska det vara, SENAST...tycker jag mé !!
Trevlig helg
ps. du visste väl att de varnar för att sola oskyddad
här i Svedala, speciellt.. just nu...? ds.

Elisabet Nielsen sa...

Nu skall man visserligen inte ställa frågor om grammatik till mig, för jag har glömt mer än jag kommer ihåg och lever på min känsla för att det låter rätt och naturligt. Men jag skulle rösta för din version, den känns naturligast.

Åsa Hellberg sa...

Lillalenah; tack. Ja, jag vet. Jag är försiktig. Aldrig ute längre än huden tål.

Elisabet, tack! :)

Robert W sa...

Du har givetvis rätt!!! Kan det vara svengelska? The last time I saw her was three years ago