Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 14 juni 2024

Frk Selma är på ingång.

 Alltså städar jag, i alla fall golven. Jag tappar ofta smågrejer, typ tandpetarare som jag är lite besatt av. 

Och på väg till Selma ska jag handla hundmat och citroner som behövs till mattes lax, som ska ätas i ett par dagar. Det blir ingen ny mat innan jag har ätit upp det jag faktiskt har i frysen: hamburgare, lax och torsk.



Hon har två sängar men båda använder hon bara till sina leksaker. Varje gång hon kommer hit städar jag dem så att hon ska hitta sina favoriter. Vantarna lägger jag på hallgolvet som ett litet "välkommen hem."

Jag äter frunsch just nu. Hamburgare och broccoli och äppelmos. Jag kan varar Urtekrams (tror jag varumärket heter) största äppelmoskund. Älskar deras osötade som är så mycket godare än alla sötade.

Mitt fina lilla besök stannar tills på söndag, då jag ska till Sumpan för att planera sommaren. 

Jag har ju lite skrivpanik, förstås, och skulle egentligen behöva två ostörda veckor för att få ihop det men vet inte om det funkar nu när vi har en hund tillsammans. Det är väl det vi måste reda ut på söndag.

Men skrivprojektet går än så länge bra. Om det ÄR bra, är förstås en annan fråga. Det känns som om jag behöver en plan på ett annat sätt än jag har behövt tidigare och det är ju nytt. Och kul. Min hjärna ligger sällan före, normalt sett, men här märker jag att den gör det. Jag har alltså lite koll framåt vilket möjligtvis beror på att jag har skrivit en hel del på den tidigare, så även om jag skrotar 90% av det, är jag ändå rätt säker på vad jag INTE vill ska vara med i den här versionen. Det är också nytt.

Det här är ju första delen i en serie, och så fort jag har lämnat manus ska jag skriva del två. Det är de två jag har kontrakt på, sedan är jag kontraktslös och vet inte riktigt vad jag ska göra mer än redigera de tre som ska ut så småningom. Två nästa år (Spanien två i januari - och den nya som jag tror är placerad på hösten) och sedan en året efter det. 

Det är spännande och samtidigt lite oroligt. Vart är böckerna och branschen på väg, liksom. 

Där har vi det. Fredag, Selma och solen skiner. Tjohoooo




2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det blir säkert bra!
Då delar vi manin på tandpetare.
Trevlig fredag!

Åsa Hellberg sa...

Hatar mat mellan tänderna :)