Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 28 juli 2024

1,5 dag kvar att rensa och städa.

 Idag kommer min väninnas man hit med rätt grejer för att laga hålen i väggen, jag köpte helt fel och de blev inte ett dugg lagade.

Köket tvättade jag igår, idag tänkte jag ge mig på resten, golv och lister, samt vardagsrummets golv, lister och fönster. Badrummet tar jag sist, alltså i morgon förmiddag. Det är litet, och kommer inte vara särskilt komplicerat. Golvbrunnen är väl det äckligaste och har jag tid över senare idag gör jag det då. 

Jag är bara pyttelite orolig över att komma hem eftersom jag hade en fluglarvsinvasion i lägenheten på Ingarö innan jag åkte, men är lite lugnad av brorsan som sa att det 1. inte är något skadedjur 2. att jag ev får lite fler flugor inne om jag inte hittade alla larver innan jag åkte. 

Vi pratar flera hundra. En soppåse som inte tömdes i tid, och så var det kört. Det var det vidrigaste, äckligaste och hittills jobbigaste lägenhetetsupplevelse jag har haft, tror jag. 

Jag har aldrig haft något utbrott av skadedjur, tack och lov, och om det här skulle hända igen ska jag inte försöka döda maskarna med Ajax (!!), eftersom de bara simmar ur det, utan direkt ta fram dammsugaren. Bra tips om någon skulle råka ut för samma sak. 

Så lite ont i magen över det, och jag vill gärna att de ska vara borta innan Selma kommer på tisdag kväll (typ). Vilken TUR att hon inte var hemma när det här hände för det kröp ju maskar överallt till sist. Jag hade nog fått låsa in henne i ett rum, om hon hade varit där, men en ylande oförstående hund kvar över fem på morgonen är kanske inte det man direkt längtar efter.

JAJA, nu är det över (Peppar peppar peppar).

Igår var jag ute och käkade med min väninna och hennes man, och var nog inte hemma förrän halv tolv, och sedan kunde jag nog inte somna förrän kl ett, så det blir nog en tupplur vad det lider, skulle jag tro. 



Vi år tapas, och jag åt räkor i olja och vitlök, pilgrimsmusslor och fläsksida. Så gott! Glutenfritt bröd och drack vatten. Till dessert åt jag sorbet. Mums.

Där har vi det. Fjällbacka 28e juli, tjohooo. 

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så gott det låter!
Men fluglarverna betackar jag mig för.
Trevlig söndag!

Åsa Hellberg sa...

VIDRIGA!