Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 29 augusti 2015

Good morning, Saturday.

Jag tänker jobba i helgen, inte hela dagarna - det behövs inte - men jag vill gärna bli klar med så mycket som möjligt av novellen innan den får vila lite igen.

Igår kväll tog jag den sista penicillintabletten för tandköttsinfektionen, och jag avslutar också voltarenkuren som efter dag sju inte haft någon som helst inverkan på inflammationen i ledkapseln.
Hej då mediciner. Nu behöver jag vitaminer, promenader och rätt mat ett tag.
Jag märkte igår i Farsta centrum hur rädd jag är för att stöta ihop med någon (alltså rent bokstavligt), så att bara vara hemma ett tag är ett bra beslut. Tråkigt, men bra.

Jag är lite sugen på en tredagars juicekur, bara för att det låter så fräscht.
Någon av er som har provat?
Jag har ingen juicepress, men man kommer väl rätt långt med en mixer, eller?



4 kommentarer:

Simona sa...

God morgon!

Elisabet Nielsen sa...

Jag vet inte riktigt om det är det du avser men jag minns från min barndom att mamma brukade sätta in vad hon kallade en C-vitaminchock i förkylningstider. Tag en grapefrukt, en apelsin och en citron (på den tiden fanns inte lime i var och varannan fruktdisk, annars är jag övertygad om att mamma hade kastat in en sån också). Pressa. Sila. Drick.

Jag har ofta undrat om förkylningsviruset eller jag blev mest chockat. Man kunde nästan känna C-vitaminerna krylla efter en sådan kur.

Åsa Hellberg sa...

Elisabeth; nej, jag tänker mer på pressande grönsaker och frukter som man enbart har som föda i flera dagar. Det kallas tydligen att "juica." :)

Elisabet Nielsen sa...

Ah, då förstår jag. Visserligen drack man den här kuren under flera dagar, men det var bara saften (och det fruktkött som eventuellt slank genom silen).

När jag ändå skrev ovanstående kommentar blev det en spin off av bara farten, ett inlägg på bloggen om mammas favorithuskurer så när förkylningstiderna står för dörren. Inspiration, inspiration... ibland skulle man önska att den slog till där man behövde den.