Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 1 juni 2014

Skickat. Klart.

Det manus som jag har redigerat sedan i mitten av februari, som har rest till London och hemlig ort för att författaren har behövt det, som har varit en tuff utmaning och som emellanåt har kämpats fram, har nu lämnat min dator och åkt till Teresas.

Jag är skitstolt.
Min författarresa har varit enkel. Tiddelipom, så har jag skrivit ett manus. Förvisso har jag fått jobba med dem, men inte särskilt mycket. Oftast med att lägga till. Berätta mer om karaktärerna. Något gång har jag fått lägga till ett träd. För syns skull. Det har aldrig varit ett svårt jobb.
Men det här.
Jag har tagit bort massor, lagt till lika mycket och mycket, mycket mer.
Det har varit tufft, lärorikt och ibland har jag tänkt att jag hivar hela skiten, men så har det kommit en bra skrivdag, och då har jag ändå fortsatt.

Jag är så glad för det idag.
På den sista hemliga resan lossnade det och jag är så tacksam för att jag tordes åka själv.
Det kan ni lita på att jag ska göra igen, redan i höst skulle jag tro.

Nu tänker jag vara ledig tills jag får besked av min förläggare om next step.
1:a juli påbörjar jag nästa roman som ska vara klar i december.

Men idag tänker jag bara, bara vara superstolt.
Grymt Hellberg, grymt!


10 kommentarer:

Simona sa...

Grymt Hellberg!

Åsa Hellberg sa...

Tack!

Ebba Range sa...

Du är en verklig förebild i den här skrivarvärlden. Hurra Åsa!!!

Åsa Hellberg sa...

Tack Ebba!

Sandra sa...

grattis! du är grym!

Anonym sa...

Ja GRYMT bra jobbat!! kram

Ezter sa...

Kanonbra!

Spader Madame sa...

Glad blir jag att läsa om det här! Grattis!

Annika Estassy sa...

Grymt kämpat, hurra vad du är bra!

Åsa Hellberg sa...

Tusen tack!!