Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 23 februari 2022

Då är dagens läkarbesök avklarat.

 Bra samtal, tycker jag. Hon verkade helt förstå mitt dilemma med hur jag måste använda mina fingrar, och jag fick också förklara hur jag har använt kortisonet. 

Well.

Det visar sig att jag har gjort lite fel. Jag borde stryka på det över hela händerna, inte vara så rädd för mängden utan ta mer än mitt "tunt tunt lager bara på fläcken." 

Jag ska heller inte ta mjukgörande 30 minuter innan, som apoteket rekommenderade. Bättre att ta det efteråt när salvan har sjunkit in ordentligt. 

Men hon tycker också att jag ska gå i en ljusbehandling, alltså en form av solning om inte har farliga strålar i sig. Och det gör man på en klinik, 25 ggr, 2 ggr i veckan. Finns en i Hammarby sjöstad, som inte är alltför långt härifrån. 

Om det inte skulle funka så finns det numera mer avancerade mediciner, biologiska eller immunhämmande, som man kan använda, men de har en större inverkan på hela kroppen, och om man använder sådana står man under mycket större medicinsk kontroll.

I nuläget börjar jag i alla fall om med kortisonet, och inväntar svar på remissen om ljusbehandling. 

Sola vanligt solarium rekommenderade hon förstås inte, men det hade jag heller inte räknat med. 

Jag tänker dock fortsätta några gånger till med det, tills jag får besked om ljusbehandlingen. Det brukar gå rätt fort, tydligen.

Där har vi det.



Nu ska jag jobba. 

2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det känns som att du blev tagen på allvar! Hoppas det hjälper.

Åsa Hellberg sa...

Tack, ja verkligen!