Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 23 maj 2024

New York, wohoo.

 Är så nöjd så här långt. Hotellet är superbra för mig, enkelt, men ligger bra, trevlig personal och har sköna sängar. Jag betalar 3000 per natt, och hade jag avvaktat några dagar till hade det kanske blivit ännu billigare, ska försöka hålla ut till nästa resa (som jag ju alltid tror på).






bakom staketet skymtar staden

Igår tog jag min traditionella drink på The Plaza, efter en trevlig taxiresa från Newark med en chaufför som ursprungligen kommer från Haiti. Vi pratade språk och han berättade om det som var hans hemspråk, Creole? (det måste jag googla hur det stavas eller vad man säger på svenska). En blandning av franska och något afrikansk språk och efter att ha googlat så är det själva mixandet av två språk som kalls creole, det är  inte ett språk i sig.  

Trevlig kille. Så kul när taxichaufförer är pratglada och trevliga. 

Efter Plaza, tog jag mig en promenad till 1. favvisstället för glutenfria bagels, men de hade inte en sådan avdelning längre. 2. favvissstället för luncboxar att ställa i kylen, och de hade dragit ned på utbytet till en fjärdedel, men jag fick i alla fall med mig mat hem så att jag blev mätt. Däremot inget till kylskåpet.

Well, som vi säger i Amerika, jag går på ny bageljakt idag. 

Sov säkert 11 timmar i natt. Idag åt frukost på hotellet, och om det ingår eller inte fick jag aldrig klart för mig. Får kolla det. Om det ingår, eller är svinbilligt, är det förstås superbra att äta där. De hade ägg skinka och frukt, plus glutenfritt bröd om jag ville ha det.

Utan att ha som mål att gå långt, fick jag ändå ihop 9 tusen steg igår, så idag blir det nog mer. Jag har preppat med plåster under fötterna, där jag kan få blåsor. Det är bättre att ta de längre utflykterna de första dagarna för sedan orkar inte fötterna gå lika långt. 

Klockan 14 har jag bokat bord för lunch, det är det enda inplanerade jag har utöver researchen, som ju inte kräver tider bara logistik som funkar, det vill säga att följa planen och inte springa hit och dit. Men det brukar jag vara bra på, vis av erfarenhet. 

Där har vi det. Resan och morgon, dag 1. En resa som var superbra OCH jag hittade ingången till romanen jag skriver på (den jag skrev en fjärdedel av på Kanarias, varav säkert 80% kommer att skrotas ...), tjohej på det.

Hejhej






1 kommentar:

Eva-Lotta sa...

Det låter som du är nöjd. Hoppas resan ger bra inspiration och information.
Ha det fortsatt trevligt!