Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

tisdag 17 januari 2017

Dagens lunch.

Blomkålsris, baconstrimlor, några små tomater, fetaost.
Och sen gräddost på det, eftersom jag inte blev mätt (eller bara var sugen ...) (Alltså inte OVANPÅ, utan efteråt. Som en dessert).
Fett så att det skvätter om det, men äter man Lchf får man äta så även om jag kanske gick liiiite bananas på osten.
Jag älskar ost och därför köper jag sällan den allra godaste, utan en torrare, lagrad, som jag inte kan äta så mycket av.
På riktigt skulle jag kunna leva på ostmackor. I min värld finns det inget godare. Bröd som är så färskt så att det nästan är degigt. Mums.

Bröd måste man låta bli om man äter lchf, men ost funkar. Är man som jag - mellan 25 och 85 - blir man inte smalare av det.
Inte tjockare heller. Men om jag vill gå ned det jag gick upp under julen är inte ost att rekommendera. Och det vill jag, men ost var viktigare idag.

Sedan var jag på söder och lämnade papper till Jonathan. Han var hos Sony, som har hand om hans publishing och när jag ändå var i närheten av min oljebutik passade jag på att köpa ett par flaskor olivolja. Senast jag var där var de slut, och det är är den enda olivoljan jag tycker om.






"Villa Zottopera, kallpressad ekologisk ofiltrerad jungfruolja från Sicilien.
Detta är en olivolja med stor smak som man inte tröttnar på. År 2016 utsågs den som en av The World's Best Olive Oils i New York. Juryn där beskrev den ungefär så här: Doft av grön frukt, grönt gräs, smör och bakverk, pinjenötter. Smaken lyfter fram fruktighet, grönt gräs, sötma, någon beska, svag bitterhet och toner av mogen frukt; en olivolja med exceptionell harmoni och hög komplexitet.
Färgen är grön, oliverna skördas redan i början av oktober och plockas för hand. Oljan räknas som intenso media med ganska stor fruktighet, lite mindre beska, men ganska mycket pepprighet. Det är en monokultur, oljan är pressad enbart av oliven Tonda Iblea.  
Villa Zottopera har vunnit många priser genom åren och har även fått många viktiga internationella utmärkelser. De har tre olivblad av tre i Gambero Rossos olivoljeguide 2016 och finns med i Slow Foods lista över Best Italian Extra Virgin Olive Oils 2016."




1 kommentar:

Elisabet Nielsen sa...

Är också en av dessa hämningslösa ostomaner även om mina ostliga böjelser går mer mot hårdostar som t ex ementaler eller lerdammer och masdamer. Eller några skivor riktigt god västerbottenost.