Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 26 april 2020

En lektionsfri dag.

(Scrolla ned om det är lektioner ni letar efter.)

Men det betyder inte att jag latar mig.

Jag har redigerat mina 20 sidor och nu återstår bara en liten bunt med 20 till, sedan är
det över för den här omgången. Deadline för den här Sonjan är först den 4e, men jag ska jobba med Flanagans 2 i några dagar och det är skönt att ha marginal när jag nu har möjlighet till det.
Har jag tur kanske jag till och med kan ta ledigt ett par dagar nästa vecka, wohoo. Å andra sidan måste jag deklarera så de där lediga dagarna kommer nog att ägnas åt det.

Utöver manus idag har jag tömt mitt källarförråd på sådant som jag inte vill ha längre. Det är möjligt att jag kunde sålt något av det på Blocket, men just nu känner jag inte för det över huvudtaget. Annars är jag en fena på det. Både möbler och kläder har jag sålt massor av där tidigare.
Men inte nu när jag verkligen inte träffar någon.
Jag ställde det som är användbart i soprummet så kan den som vill ha ta för sig. Det brukar gå åt snabbt.  Jag borde rensa bland mina kläder också, men det skänker jag till någon insamling.
Min walk-in closet, som är en liten plutt, är stökig och behöver verkligen rensas.
Det är så himla skönt att rensa när man bor så litet som jag gör.

För det är inte så att jag har slutat köpa kläder bara för att jag stannar hemma just nu. Jag skulle vilja kalla mig extremt välklädd, det är bara det att allt hänger i garderoben istället för på mig.
Klick klick så har man en ny kavaj hängande för framtida framträdanden ...

Men jäklar vad luftigt det kändes i förrådet plötsligt. Det är fortfarande rätt fullt men man kommer i alla fall in.
När jag ändå var där passade jag på att hämta upp lite kuddar, både till soffan och balkongen.

Sedan har jag suttit i solen en stund och lyssnat på Stina Jacksons nya (inläst av eminenta Marie Richardsson).
Jackson är otroligt duktig på det som jag inte är; miljöbeskrivningar och språklig variation. Där har jag massor att lära.
Det här jobbet kan man utvecklas i hur mycket som helst om man är intresserad av det. Och det är jag.

Sedan har jag lagat mat. Idag kyckling med stekt blomkålsris, tomater och grönsallad (som är så gott varmt) och till den en kall sås gjord på Turkisk Yoghurt som jag blandar med olivolja och fransk senap. Enkelt och busgott.

Till dessert åt jag rätt många äppelmuffins (som jag bakade igår).

Nu ska jag ringa till min svägerska och gratta på 40-årsdagen, sedan ringa till Helen och prata en timma eller två och därefter är väl den här söndagen i princip slut.

Hoppas att ni har haft en fin helg!

Skolan återkommer i veckan när jag får klart för mig hur mycket det är att göra med Flangansmanuset.



Inga kommentarer: