Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 30 april 2020

Lektion 18,5

Jag tog ledigt idag. Istället går jag runt här och lyssnar på ABBA, dansar, rensar, städar och är på gott humör.

Ledig är superviktigt, alltså planerar jag in det på samma sätt som jag planerar in min skrivtid.
I morgon jobbar jag med Sonja igen, och på söndag hoppas jag vara klar för den här gången. På måndag ska deklarationen vara klar, så nästa lediga dagar blir den 5e och 6e. Sedan ska jag korrläsa Flanagans innan jag får tillbaka Sonja igen.

Det är väl ingen lektion tänker ni.

Det är det väl visst det, säger jag. I alla fall en halv.

Tänk om du får din bok antagen och sedan ska redigera med deadlines samtidigt som familjen skriker, jobbet gapar och väninnorna hotar med att överge dig helt.

Tror du då att det är bra eller dåligt att du redan innan ditt stora genombrott (där vi alla 58 pers som säger sig följa skolan ska få gå på releasefest) förstår vikten av planering, struktur och att du redan nu lär dig att följa ditt eget uppsatta schema?

Om du tror att någon annan talar om för dig hur du ska lägga upp arbetet, så kan jag nu meddela att det inte är så det går till.
Du får en deadline och hur du håller den är UPP TILL DIG.
För hålla den måste du. Långt därborta finns ett utgivningsdatum och innan det är det hundra steg som ska bockas av.

Det här är min plan från förlaget på Flaganans 3, samtidigt som jag försöker peta in sista korta Sonjan i planeringen.








Resten är upp till mig.

Om jag inte levererar i tid drabbar det någon annan. Jag har haft det så ett par gånger och vill gärna strypa de författare som inte håller deadlines och som har rubbat mitt noggranna schema.
Har de en utgivning innan jag så kommer deras manus att prioriteras.
Och om man har EN boll i luften må väl det vara hänt.

Förra året hade jag fem.

Sexstrejken (ungdom, redigerade)
Sonjas och Rebecka (kortroman, skrev och redigerade)
Välkommen till Flanagans (redigerade)
Sonja och Maggan firar jul (kortroman, skrev och redigerade).
Dessutom skrev jag hela Kvinnorna på Flanagans som kommer ut 1 juli i år och började  redigera.

Då räcker det att EN författare inte håller sin deadline så spricker hela mitt schema också.
(Varför? För att vi är många författare som delar på redaktörer, förläggare etc.)

Tycker ni att jag upprepar mig?
Jaja.
Jag struntar i det för jag vill ju göra ambitiösa författare av er!

(Jag har fått frågan om man gör allt själv, för man tror att redaktören är den som sköter redigeringen.
YES. Varje kommatecken ni ser i en bok har författaren själv fått pilla dit.
Möjligtvis har tipset om det där tecknet kommit från ovan, men det är författaren som plitar i sitt manus, ingen annan.)

Hur många av er har en plan?




3 kommentarer:

Maria sa...

Tack Åsa!
Jag har inte insett att det är så lång förberedelsetid som det exemplet du visar, puh!
Den fördelen jag har på vägen till att bli författare är att jag är van att vara disciplinerad och uthållig. Har startat flera företag och det är inte möjligt att få igång dem om man springer in på alla sidovägar. Det gäller att välja bort för att nå det man vill. Så ser jag författandet också och har uppföljning varje dag/vecka hur många ord jag skriver och för mig känns det ”gammalt och vant” och funkar väldigt bra.
Nu i redigeringsarbetet är jag lost och jobbar säkert inte så effektivt som jag kan göra. Försöker följa din skrivskola men det är svårt. Dels blir 300 sidor oformliga i Wordformat, svårt att få överblick och dels har jag väldigt svårt att värdera min egen text. Köper därför in en lektör och tänker att det är ett sätt att lära sig.
Tycker nog att detta avsnittet i skrivskolan är ett av de viktigaste. Drömma kan vi alla men för att bli något så krävs det ju tid!

Ha en fina lediga dagar när de nu kommer!!

Kerstin Brandt sa...

Tack för alla tips! Förstår att det är mer jobb än man kan föreställa sig, har själv inte kommit så långt. Satsar på att mitt första manus skall vara klart i augusti.

Ann sa...

Tack för att du delar med dig!
Jag har skrivit mitt första råmanus som jag redigerar nu.
Manuset är skrivet med en del uppehåll och behöver bindas
ihop och få en dramaturgisk genomkörare.
Jag skriver in/om allt i scrivener och hoppas att få en bättre överblick
på hela textmassan med funktionerna som finns där.
Det är ett mastigt arbete! Många detaljer (namn, platser och tid) att hålla koll på.
Till nästa manus kommer jag att ha nytta av det jag lär mig nu... det är ett
som är säkert.

Jag jobbar jäkligt bra om jag har deadlines som andra är beroende av.
När det bara är jag själv som drabbas kan jag slira runt i undanflyktsgeggan
och (tillåta mig att) flytta fram datum. Inser att det ibland är befogat, men inte alltid.
Behöver jobba på det.

Dags att redigera vidare. En timme kvar.
Klockan tolv hävs eldningsförbudet, då ska det eldas!

Ha det fint!

Ha en fin maj!